I mitt Twitterflöde ser jag många som gratulerar kommunalrådet Niklas Nordström och Luleå till Facebooks nya stora investering i kommunen.
Utrikeshandelsminister Ann Linde, näringsminister Mikael Damberg och TCO-basen Eva Nordmark är några av dem som noterat framgången och gläds med kommunledningen.
Blixtsnabbt spreds också den positiva nyheten i riks- och lokalmedierna. Den toppade Rapports 19.30-sändning i måndags och ”Halleluleå” utropade datatidningen Computer Sweden.
Men inte nog med det. Även internationella nyhetsbyrån Reuters rapporterar till alla sina kunder runtom i världen om hur lilla Luleå i norra Sverige, på samma breddgrad som Fairbanks i Alaska, utvecklats till en ”hotspot” för datacenter och annan energiintensiv industri.
Det tål att understrykas att sådana här framgångar inte kommer av sig själv.
Det regnar inte manna från himlen. Det gäller att kommunens och regionens företrädare håller sig framme och argumenterar för sin sak, när stora företag, statliga myndigheter och andra ska fatta sina beslut.
”Vill man att det ska hända så är det hårt, målmedvetet och nytänkande jobb som är det som måste ske. Företag etablerar sig inte någonstans genom att kommunen plötsligt skrapat fram etableringen på Triss”, påpekar helt riktigt Johan Sjökvist, tidigare verksam i företaget The Node Pole, i ett läsvärt blogginlägg.
I samma inlägg refererar även Sjökvist till Tillväxtverkets färska rapport om vad Facebooks etablering hittills betytt för regionen och Sverige.
4 Investeringarna i samband med byggnationen har varit nära 11 miljarder – varav drygt 4 miljarder bedöms ha spenderats i Sverige.
4 Under byggnationen beräknas den samlade effekten av Facebooks etablering vara nära 4 700 årsarbeten under 2012–2016. Drygt 30 underleverantörer anlitades i var och en av de två utbyggnadsfaserna.
4 Anläggningens drift sysselsätter för närvarande direkt (anställda hos Facebook) och indirekt (anställda hos underleverantörer) nära 400 årsarbeten – varav knappt 250 är bosatta i regionen.
4 I genomsnitt 40 årsarbetstillfällen i energibranschen och närliggande branscher beräknas vara en direkt effekt av den el Facebook köper.
4 Facebook har hittills betalat 125 miljoner i energiskatt. Utöver det har Facebook betalat elcertifikatsavgifter motsvarande 17 miljoner. Noteras ska att denna intäkt med anledning av den sänkta energiskatten fortsättningsvis bedöms uppgå till cirka 1,5 miljoner respektive 5 miljoner per år.
Till detta ska läggas andra etableringar och satsningar – icke i minst i forskning och utveckling – som följt i spåren efter Facebook.
Allt tyder dessutom på att datacenter kommer att vara en bransch med fortsatt god tillväxt.
De stora internetbolagens behov av anläggningar för datalagring förväntas växa med nästan 40 procent per år framöver, enligt en rapport från Boston Consulting Group.
Om Norrbotten kan attrahera bara en del av denna snabbväxande verksamhet är mycket vunnet för jobb och företagsamhet i regionen.