Arbetsförmedlingen som reklambyrå

Politik2011-08-04 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Under fjolårets valrörelse kritiserade Sven-Erik Österberg (S) Arbetsförmedlingen för att agera reklambyrå åt den borgerliga regeringen och arbetsmarknadsdepartementet.

12 augusti 2010 - mitt under den heta valdebatten - skickade Arbetsförmedlingen ut ett pressmeddelande med rubriken "fortsatt positiv trend på arbetsmarknaden", trots att alla som granskade siffrorna i samma pressmeddelande kunde se att arbetslösheten i juli 2010 faktiskt var 40 000 personer högre än i juli 2009!

Nu fortsätter myndigheten att sprida nya glättiga budskap om den borgerliga arbetsmarknadspolitiken.

I onsdags skickade Arbetsförmedlingen ut ett pressmeddelande som framställde borgarnas hårt kritiserade Fas 3 som en lyckad arbetsmarknadsåtgärd.

Till och med liberala Expressens ledarsida reagerar mot skönmålningen.

"Att en av fem tycker att arbetsuppgifterna är meningslösa är mycket illa", konstaterar Expressen helt riktigt.

Det är dessutom stötande att många i Fas 3 utför vanliga arbetsuppgifter men till ersättningar som ligger långt under minimilönerna i kollektivtalen.

Arbetsmarknadsförmedlingens uppgift är inte att pressa löner och andra villkor på svensk arbetsmarknad. Även arbetsmarknadsåtgärder måste omfattas av avtalsenliga villkor.

Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M) kan räkna med fortsatt hård debatt om Fas 3.