Även barnskötarna har stor betydelse

Politik2011-01-27 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Den svenska barnomsorgen är unik. Där finns trygghet för barnen, personal de känner, som ser dem och hjälper dem utvecklas. I förskolans famn tränas de sociala förmågorna. Våra barn rustas för fortsatt färd genom livet.

Barnomsorgen är viktig på fler sätt. Förutom att förskolan finns till för barnen har den ytterligare uppgifter. Den gör det möjligt för båda föräldrarna att förvärvsarbeta vilket är en förutsättning för jämställdheten. Dessutom ger det samhället viktiga skatteintäkter.

Att barnomsorgen ska hålla hög kvalitet är alla överens om. Men vad är det som ger hög kvalitet? Där verkar vi inte vara helt överens.

I vissa kommuner tycks politikerna resonera som att bara all personal i förskolan har högskoleexamen, då är kvaliteten säkrad. Med hänvisning till den nya skollagen ersätts barnskötarna med förskollärare. Så även i Norrbotten. I Älvsbyn till exempel, där kommunstyrelsen beslutat att barnskötaretjänsterna ska försvinna. I Piteå och Boden är situationen liknande.

Skollagen är tydlig med att förskolans uppdrag består av både omsorg och lärande. Dessa två bildar en helhet och är lika viktiga. För att fullgöra uppdraget behövs olika kompetenser. I den nya skollagen nämns barnskötarna som en av yrkesgrupperna som ingår i den alldeles unika svenska barnomsorgen.

Barnskötarna har både utbildning och kompetens och ihop med förskollärarna utgör de arbetslaget som ger våra barn det lagen säger att de ska ha i förskolan. Omsorg och lärande.

Att ensidigt satsa på att all personal ska vara högskoleutbildad ger inte förskolan det lyft den behöver. Däremot kommer verksamheten att bli dyrare, vilket troligen hindrar andra viktiga satsningar. Kvalitet skapas också av tillräckligt många vuxna och lämpligt stora barngrupper. Det krävs för att varje barn ska få den uppmärksamhet som det behöver.

Många föräldrar har redan idag dåligt samvete om de hämtar barnen på förskolan efter fyra. Stressar från jobbet redan halv fyra, kommer in med bultande hjärta i kapprummet på förskolan. En del ordnar hjälp från släktingar, anlitar nannys eller går ner i arbetstid. Hur går det ihop med samhällsbehovet av fler arbetade timmar?

Det är viktigt att vi nu återigen tar kampen för förskolan som inte bara är viktig för barnens lärande utan också en förutsättning för familjer att få ihop livspusslet och för samhället i stort.

I den kampen är barnskötarens roll minst lika viktig som förskollärarens.