De senaste årens många tågförseningar har skadat svensk samhällsekonomi.
Vintern 2010/2011 fick resenärerna vänta sammanlagt fyra miljoner timmar på försenade tåg. Förseningarna kostade samhället 2,4 miljarder kr, enligt Trafikverkets beräkningar.
Både nuvarande regering och tidigare regering delar ansvaret för situationen. Järnvägen har inte varit tillräckligt högt prioriterad.
Dagens finansminister Anders Borg (M) har till och med tyckt att Sverige investerat för mycket i sina järnvägar.
"Vi har överinvesterat i järnvägar", ansåg Anders Borg i en intervju i tidningen Sydsvenskan 6 november 2007.
I stället har Borg prioriterat jobbskatteavdrag och andra skattesänkningar.
Totalt sänktes skatterna med enorma 100 miljarder kr under förra mandatperioden. Vid årsskiftet sänktes dessutom krogmomsen med 5,4 miljarder kronor.
Inte undra på att järnvägsunderhåll och annan samhällsverksamhet fått stå tilbaka.
Men nu har en riksdagsmajoritet gett regeringen bakläxa om järnvägsunderhållet.
Riksdagen vill skärpa Trafikverkets ansvar för ett fungerande järnvägsunderhåll.
"Underhållet av järnvägen fungerar inte. Arbetet utförs av många olika aktörer med dålig samordning. Att ta ett samlat grepp om underhållet genom att föra över det till Trafikverket är ett stort steg framåt för att få tåg som kommer i tid", säger Stina Bergström (MP), ledamot i Trafikutskottet.
Vi får hoppas det. En väl fungerande infrastruktur är grundläggande för att försvara Sveriges ställning och konkurrenskraft på världsmarknaden.