Bara en dryg vecka kvar - sen kan vi byta regering!
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.
Det är bara en dryg vecka kvar nu. Sen har svenska folket möjlighet att byta bort den regering som ökat klyftorna så till den milda grad att miljonärerna i landet har svårt att hitta sätt att göra av med pengarna.
Samtidigt får mina 80-åriga föräldrar sno på varje krona för att få utgifter och inkomster att gå ihop.
Rättvisan i det behöver man inte några längre studier för att genomskåda. Straffskatten på pensioner måste bort!
Men det är trots allt ni soffliggare som kommer att avgöra det här valet. Kan ni stillatigande se på hur Sverige genomgår dessa våldsamma förändringar? Hur sjuka och arbetslösa drabbas?
Hur kroniskt sjuka tvingas ut att söka jobb? Hur ungdomar tvingas gå arbetslösa och inget görs? Hur skattesänkningar vräks över höginkomsttagarna medan välfärden rasar ihop?
Jag skulle aldrig kunna sitta still och se på. Min uppmaning till er som tvekar att gå och rösta och rösta bort orättvisorna!
Sedan vansinnet att sälja ut Vattenfall. Det är en sak om Vattenfall säljer eller köper kolkraftverk eller kärnkraft utomlands. Det kan man ha synpunkter på utifrån klimat- och miljöpolitiska ställningstanden.
Men det är något helt annat att släppa in privatkapitalet i styrelserummet eller som aktieägare.
Hela idén att använda Vattenfall som ett offensivt vapen i energi- och miljöpolitiken går då förlorad. Privatkapitalet kommer att kräva aktieutdelning. Behåll Vattenfall i statlig ägo!
Slutligen har jag med stigande förvåning följt argumentationen kring Norrbotniabanan. Redan i våras stod det ju klart att en fortsatt moderatledd regering inte kommer att ta några initiativ för att banan ska komma tillstånd.
Statsministerns besked vid besöket i Burträsk var ju solklart. Banan byggs om näringslivet i norr skjuter till pengarna. Något som är helt orealistiskt.
SSAB, Smurfit Kappa, Billerud med flera större företag i norr skulle förutom nackdelen att ligga långt från marknaden dessutom tvingas betala för sina egna transporter på ett sätt som inga konkurrenter behöver göra. Det säger sig självt att det inte kan gå.
Man har däremot från företagen sagt sig vara villiga att betala något förhöjda banavgifter för att få banan tillstånd.
Norrbotniabanan ska börja byggas senast år 2014. Det är vårt rödgröna besked. Alliansen med moderater och centerpartister i spetsen har lämnat ett annat besked.
Glöm inte heller det när du ska rösta!