Bä(S)t på kampanjer?

Politik2010-05-25 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.
Barack Obamas presidentvalskampanj är förebilden i valrörelsen 2010. Inte minst för Socialdemokraterna som bland annat rekryterat Martin Gelin som ansvarig för nya medier. Martin Gelin som följde Obamas valrörelse på avstånd i egenskap av journalist.
Socialdemokraternas uppställning inför valet 2010 är onekligen fräsch. Men när ett gammalt parti skall möta nya medier med avstamp i strukturer som inte längre är tillämpbara uppstår problem.

Socialdemokraterna är en paranoid organisation. I stället för att hänge sig åt att det finns hundratusentals människor som tycker att arbetarrörelsens grundvision om det goda samhället är vettig frodas det fortfarande en fixering vid partimedlemskapet och en oförståelse inför ett engagemang bortom medlemsmöten.
Men i en tid när svensken först och främst är upptagen med att livspussla finns litet utrymme för att ge sig in i en relation med en organisation som sett från sidan faktiskt mest verkar vara rätt så krävande.

Vad Socialdemokraterna ännu inte verkar ha förstått är att tänkande individualister inte alls är särskilt intresserade av att låta sig smiskas av någon partipiska.
Politisk masochism är helt enkelt inte alls särskilt 2010. Även om Socialdemokraterna vill att det skall vara så. Och övriga partier med för den delen.

På sidan 4 i Expressen har det ägnas spaltutrymme åt en debatt om just Socialdemokratin och de nya medierna. Ett inlägg av Broderskaparen Ulf Bjereld illustrerar tydligt varför partiet har så svårt att göra inbrott i denna sfär. Bjereld talar om riskerna med att släppa sitt varumärke, om att det inte minst för Socialdemokraterna med sin starka partiapparat finns skäl att oroa sig.
Bara ordet partiapparat vittnar om Socialdemokratins svårigheter. För partiapparaten existerar. Och när det blåser snålt är det fortfarande rättning i leden som gäller.

Karin Persson, Socialdemokraternas kommunikationschef fastnar å sin sida i kvantitet på sidan 4. I att det finns 550 socialdemokratiska bloggare på netroots. I att Socialdemokraterna i skrivandets stund har 6 883 fans på Facebook. Persson har hög svansföring och klassar Socialdemokraterna som bäst i klassen bland partierna. Baserat på kvantitet.
Men siffrorna imponerar inte. För ett parti som har ett råmaterial som frihet, jämlikhet och solidaritet att jobba med borde faktiskt vara långt mycket större än så. Både IRL och ifråga om sociala medier.