Blondinbella vinner valet

Politik2008-04-23 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.
"Sitter du på bussen nu?
"Ja."
"Hur känns det? Är det äckligt?"
"Jag känner liksom: Vem har suttit här innan mig? Är det någon äcklig person? Är det en socialdemokrat? Är det någon tjock person?"

Blondinbella, som skriver en av Sveriges största bloggar, intervjuas av stureplan.se. Det är inte meningen att ni nu bara ska bli arga på den 17-åriga rika tjejen och aktiva moderat vars blogg i somras värderades till fem miljoner kronor och har 230 000 unika besök i veckan. Nio gånger mer än den mest besökta politiska bloggen (!). Utan att fundera på varför, och vem, förutom hennes aktiebolag, som vinner på det.

Visst läser vissa Isabella Löwengrips blogg för att reta sig på henne.
Som sosse, utan pengamassor och rätt så politisk korrekt så vill jag ibland kräkas. Men oftare skratta och hela tiden fascineras. För om företag väljer att betala för att hon ska säga att hon åt deras fiberrika flingor till frukost, så måste hon ha inverkan på människor.

Någon har sagt att Blondinbella är den enskilda person som ger sossarna mest röster i nästa val. Hon övertygar nog redan övertygade lite mer.
Moderaterna verkar gilla henne, men vilket parti vill inte ha med sig den personen vars hela liv är intressant för så många människor? Trots en del naiva uttalanden och att artiklarna om henne ofta börjar med en beskrivning av hennes klädsel. Det är hippt att vara rik, snygg och framgångsrik - och det är inget nytt under solen.
Men det är nog rätt nytt att du kan tjäna så pass mycket pengar bara på att berätta att du är just rik, snygg och framgångsrik.

Visst kan det kännas hemskt att Sveriges mest intressanta person är blondinen Isabelle och att hennes och hennes bloggassistents åsikter diskuteras överallt. Men är det verkligen värre än DAM-tidningarnas vältrande i medelålders "känd för mina pengar"- personers 70-årskalas?
Det är ju knappast så att deras val av kläder, bil och handväskor inte blir dold marknadsföring. Blondinbella är ju i alla fall politiskt aktiv, och visar att man inte behöver vara nörd för att gilla politik.
Och hennes uttalanden är lika genomdiskuterade som Mona Sahlins "det är sexigt att betala skatt" eller Anna Kinberg "Stockholmare är smartare än lantisar.
Det säljer, och det funkar. Frågan är bara till vem rösterna går när MUF-tjejen sammanfogar äckliga, tjocka och sossar.