Borgerliga propagandamakare

VISITA. Maud Olofsson (tidigare ordförande i Centerpartiet) är numera ordförande för branschorganisationen Visita, som nu allt mer formas till en borgerlig propagandacentral.

VISITA. Maud Olofsson (tidigare ordförande i Centerpartiet) är numera ordförande för branschorganisationen Visita, som nu allt mer formas till en borgerlig propagandacentral.

Foto: Leif R Jansson / TT

Politik2015-01-29 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Nyligen rekryterades Erik Bratthall som ny presschef till branschorganisationen Visita, som företräder företagen i den svenska besöksnäringen.

Som många andra på Visitas kansli har Bratthall ett förflutet i något av de borgerliga partierna. Han var tidigare pressekreterare åt dåvarande miljöministern Lena Ek (C).

En liknande bakgrund hade även tidigare presschefen Robert Östholm, som en gång i tiden var pressekreterare hos Centerpartiet.

Numera framstår Visitas huvudkontor mest som en borgerlig propagandacentral – inte som en seriös branschorganisation för hotell- och restaurangföretagare.

Vd:n Eva Östling har en bakgrund som moderat kommunpolitiker i Malmö. Kommunikationschefen Liselott Florén har under åtta år arbetat i ledande befattningar hos Moderaterna, bland annat som organisationschef.

Visitas ordförande Maud Olofsson var tidigare ordförande för Centerpartiet och vice statsminister i den borgerliga regeringen.

Med sig till huvudkontoret har de även tagit de borgerliga partiernas politiska agenda.

Under valrörelsen förra året kampanjade Visita stenhårt för alliansregeringen och mot Socialdemokraterna i den omtalade kampanjen ”Dubbelstöten”.

Miljon efter miljon av medlemsföretagens pengar pumpades i väg för att skrämmas och beskriva Socialdemokraterna som ett hot mot jobben i besöksnäringen.

Nu drar Visita återigen i gång skrämselpropagandan och kampanjmaskineriet inför regeringens kommande vårbudget.

Ännu en gång upprepar organisationen att Socialdemokraternas förslag om att återställa arbetsgivaravgiften för ungdomar till samma nivå som före regeringsskiftet 2006 leder till färre jobb.

Sakligt sett har Visita emellertid dåligt på fötterna. SCB:s arbetskraftsundersökning visar att ungdomsarbetslösheten inte minskat jämfört med 2006.

I oktober 2006 – i samband med regeringsskiftet – var ungdomsarbetslösheten 19 procent.

I november 2014 – efter åtta år med borgerliga skattesänkningar – var arbetslösheten bland de unga hela 23,2 procent.

Annorlunda uttryckt: Nedsättningen av arbetsgivaravgiften har inte fixat ungdomsarbetslösheten. Tvärtom är problemet värre.

En rad partipolitiskt oberoende bedömare – Finanspolitiska rådet, IFAU och Riksrevisionen – har dessutom sågat nedsättningen av arbetsgivaravgifterna.

”Vi är övertygade om att lägre arbetsgivaravgifter för alla ungdomar är dyrt och ineffektivt”, skrev till exempel nationalekonomen Lars Calmfors i Svenska Dagbladet 16 mars 2012.

Men alla dessa invändningar ignoreras av Visitas ledning. I stället använder den ännu en gång organisationens kampanjpengar för att misskreditera Socialdemokraterna.

Sådana oseriösa och illa underbyggda propagandametoder stärker inte förtroendet för Visita och branschen.