En ny arbetslinje måste vara en utbildningslinje

Politik2011-07-13 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Allt börjar med en bra lärare. Lärarförbundets slogan kunde inte vara sannare. Jag har själv haft förmånen att under min skoltid ha haft många bra lärare som verkligen har uppmuntrat till lärande och ansvarstagande, inspirerat till nyfikenhet och som stärkt mig i min självkänsla.

Jag tänker på Britt-Inger, Curt, Hjördis, Bernt och många fler duktiga lärare som jag har mött. Jag önskar att alla barn får en bra start i en bra skola och just därför är det så viktigt att alla lärare har goda förutsättningar att utöva sitt yrke.

Det höjs ibland röster för att sämre villkor för unga, det vill säga lägre löner och sämre anställningstrygghet, skulle bota ungdomsarbetslösheten. Men problemet är inte bra villkor för unga. Problemet är att var fjärde ung saknar fullgjord gymnasieutbildning. De är den gruppen unga som har svårast att få jobb.

Forskning visar tydligt att den som inte fullgör sin utbildning riskerar att hamna hopplöst efter under resten av sitt arbetsliv vad gäller både lön och karriär. Man fastnar lättare i långtidsarbetslöshet, blir beroende av försörjningsstöd eller aktivitetsersättning och riskerar förtidspension i högre utsträckning än andra.

Det är också oerhört påfrestande för självförtroendet att behöva börja sitt arbetsliv i arbetslöshet. Enbart den tappade tron på sig själv kan göra det ännu svårare för en ung person att ta sig vidare.

Vi på TCO pratar mycket om att det behövs en ny arbetslinje, för att möta de nya krav som arbetsmarknaden ställer. Den arbetslinjen måste också vara en utbildningslinje i vid mening.

Vi har lagt förslag som omfattar hela utbildningssystemet, men här vill jag särskilt lyfta kravet om en garanti för att alla att ta en gymnasieexamen. Målet bör vara att 95 procent av alla unga ska uppnå gymnasiekompetens senast vid 25 års ålder.

Det kräver en ny infrastruktur för insatser riktade mot dessa grupper och garantin måste innebära både en rättighet och en skyldighet för individen. Vi menar att utbildning bör stå i fokus för dessa grupper i stället för jobb.

Men en ny arbetslinje måste innebära utbildningssatsningar på alla nivåer i utbildningssystemet. Idag klarar du dig inte ett helt arbetsliv om du inte får tillfälle att kontinuerligt fylla på med ny kompetens. Därför behöver vi en bred lösning för kompetensutveckling för redan yrkesverksamma.

Allt börjar med en bra lärare. Men sen fortsätter det, med behov av ytterligare lärande, hela livet.