I en debattartikel i Dagens Nyheter 30 juli visade journalisten och författaren Christer Gerlach att det inte är ovanligt med statligt engagemang i bilfabriker.
Amerikanska regeringen räddade General Motors från konkurs med ett lån och blev ägare till 60 procent.
I dag går GM med vinst igen, betalar tillbaka lånen och den statliga ägarandelen krymper.
Även Chrysler fick stöd, vilket skapade förutsättningar för italienska Fiat att köpa Chrysler som nu betalat tillbaka lånet.
Via GM är också amerikanska staten delägare i koreanska Daewoo, australiensiska Holden, tyska Opel och brittiska Vauxhall.
Tyska delstaten Niedersachsen äger 13 procent av aktierna i Volkswagen.
Franska staten äger 15 procent och Qatar 17 procent av Renault
Men i Sverige har det varit en ful tanke att staten skulle gå in med pengar och engagera sig för Saabs överlevnad.
Det har beskrivits som sovjetkommunism, statssocialism och rena planekonomin.
Men faktum är att även högerstyrda länder som Tyskland och Frankrike har ett långtgående samhällsengagemang för sin fordonsindustri.
Vid en internationell jämförelse är det numera Sverige som framstår som en udda nyliberal fågel.
I Sverige låter vi statens engagemang krympa samtidigt som riskkapitalbolagen får bre ut sig till och med inom äldrevården och skolorna.
I andra europeiska länder har man dock börjat inse att nyliberalismen har sina begränsningar.