Noliamässan är en norrländsk framgångssaga. År efter år fortsätter stora Noliamässan, som i år arrangeras i Piteå, att vara en formidabel succé.
Med 100 000 besökare och 800 utställare är mässan en av Skandinaviens största i sitt slag.
Från början var Nolia, som grundades 1962, en ren lantbruksmässa. Men med tiden har utbudet vidgats. I dags ryms i princip allt på Nolia – hantverk, industri, livsmedel, fritid med mera.
Mässans roll för det regionala näringslivet går inte att underskatta. Nya – och gamla – företag får chansen att berätta om sina produkter och tjänster för en bred publik.
Affärskontakter knyts. Nätverk skapas.
Noliamässan är dessutom ett bra exempel på framsynt kommunal näringspolitik. Nolia var från början ett privat företag. Men när ägaren Erik Hållander dog 1976 ville familjen, som hade sin bas i södra Sverige, göra sig av med Nolia. Man vände sig till Umeå, Sundsvall och Piteå kommuner för att fråga om de vill förvärva aktierna.
Sundsvall backade ur. Men Piteå och Umeå köpte vardera 50 procent av aktierna i mässbolaget. Det är ett beslut som lokalpolitikerna inte behövt ångra.
Stora Noliamässan, som genomförs jämna år i Piteå och udda år i Umeå, betyder enormt mycket för de två kommunerna.
Tillströmningen av besökare och utställare betyder fina inkomster för hotell, campingar, restauranger och andra lokala näringsidkare.
Det finns en del som säger att kommuner inte ska bry sig eller satsa pengar på näringspolitiken. Låt marknaden sköta sig själv utan politisk inblandning, säger marknadsliberalerna.
Men exemplet Nolia visar att det finns ett värde med kommunalt engagemang i näringspolitiken.
Aktieinnehavet i Nolia har varit till glädje för både skattebetalarna och företagsamheten i Umeå och Piteå.