Ett frågetecken rätas ut

STOPPBOCK. De borgerliga regeringsåren var en stoppbock för Norrbotniabanan. Men nu ger infrastrukturminister Anna Johansson grönt ljus för bygget av den första etappen. Troligtvis blir det start våren 2018.?

STOPPBOCK. De borgerliga regeringsåren var en stoppbock för Norrbotniabanan. Men nu ger infrastrukturminister Anna Johansson grönt ljus för bygget av den första etappen. Troligtvis blir det start våren 2018.?

Foto: Jan Bergsten

Politik2015-04-10 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

I torsdagens NSD-ledare var jag kritisk mot infrastrukturminister Anna Johanssons svajiga besked om Norrbotniabanan.

Men tydligen var Johansson bara dåligt förberedd på de norrbottniska journalisternas frågor om projektet.

I ett mejl till NSD klargör hon sin och regeringens inställning till Norrbotniabanan.

”Vi kommer att kunna byggstarta redan under den här mandatperioden, troligtvis våren 2018”, säger Anna Johansson nu.

Det ärett mycket välkommet klar­görande som rätar ut frågetecknen.

Inför valet 2014 var både S-basen Stefan Löfven och finansministerkandidaten Magdalena Andersson tydliga med att en S-ledd regering skulle inleda bygget av första etappen av den nya kustjärnvägen under innevarande mandatperiod.

Därför skulle regeringen bädda för en mycket svårhanterlig svekdebatt om den skjuter byggstarten in i den osäkra framtiden.

Men dethandlar inte bara om social­demokratins trovärdighetskapital.

Det är viktigt för regionen att projektet inte drabbas av fler störningar.

Norrbotniabanan är och förblir ett centralt tillväxt- och utvecklingsprojekt för norra Sverige.

Kravet på en ny kustjärnväg är inget rödgrönt hugskott. Det har stark uppbackning från tunga delar av det regio­nala näringslivet.

Boliden, SSAB, Billerud, SCA och andra industriföretag längs Norrlandskusten är betjänta av att det blir bättre, kostnadseffektivare och miljövänligare transportsystem. Det räcker inte med stambanan och bilvägar för att frakta de enorma godsmängderna i norr.

Eller som det brukar uttryckas av Norrbotniabanegruppens företrädare: ”Varje dag fraktas stål motsvarande ett Eiffeltorn från norra Sverige. Vi vill frakta två.”