Av hävd och tradition har det ofta varit norrlänningar på posten som kommunikationsminister i S-ledda regeringar.
Gösta Skoglund, Umeå, var kommunikationsminister 1957-1965. Curt Boström, Piteå, satt på posten 1982-85. Georg Andersson, med rötter i både Norrbotten och Västerbotten, skötte ”kommunicken” 1989-1991. Ulrica Messing, Gävle, var infrastrukturminister 2000-2006.
Den här gången kommer emellertid infrastrukturpolitiken att rattas av en urgöteborgare.
Anna Johansson, tidigare S-kommunalråd i Göteborg, kommer att sköta den tunga och viktiga rollen som infrastrukturminister i den nya rödgröna regeringen.
Med tanke på att det västsvenska paketet kommer att vara en central del av infrastrukturpolitiken under de kommande åren är det inte fel tänkt.
Men det är viktigt att Anna Johansson och hennes regeringskamrater ser behoven av infrastruktursatsningar även i andra delar av landet.
Till exempel hör Norrbotten till de regioner som fick en minst sagt styvmoderlig behandling i den borgerliga regeringens infrastrukturplan.
Partipolitiskt obundna fackförbundet Unionen har beskrivit planen som ”en på svältgränsen mager plan för Norrbottens del”.
”Endast 0,15 procent eller 784 miljoner av 522 miljarder kommer länet och vårt näringsliv till del”, skrev Unionen Norrbotten i ett uttalande från sitt årsmöte i våras.
0,15 procent. Det är en siffra som inte står i proportion till vare sig Norrbottens storlek (25 procent av landets yta) eller invånarantal (som är 2,7 procent av Sveriges hela befolkning).
Dessutom rimmar den låga andelen väldigt illa med de växande transportbehoven i det regionala näringslivet.
”Vägtransporterna förväntas öka med mer än 40 procent fram till 2050, hamntransporterna med cirka 119 procent. Den förväntade ökningen av tågtrafiken beräknas till upp till 20 fler tåg per dygn 2020 och upp till 40 fler tåg per dygn 2030”, konstaterar Unionen.
När S-ledaren Stefan Löfven besökte Noliamässan i Piteå under valrörelsen gav han även besked om att en ny regering skulle göra andra prioriteringar i infrastrukturpolitiken.
- Han upprepade löftet om att det blir byggstart för Norrbotniabanan under kommande mandatperiod, om S råda.
- Vidare sa han att S vill tidigarelägga upprustningen av den hårt nedslitna och bitvis direkt livsfarliga E10:an.
- Dessutom utlovade Löfven mer pengar till väg- och järnvägsunderhåll vid ett regeringsskifte.
Nu är regeringsskiftet ett faktum.
Därmed finns det även stora förväntningar på att Anna Johansson och den nya regeringen ska se till att det blir en annan regional fördelning av infrastrukturpengarna.
Nu gäller det att göra verklighet och politisk verkstad av valrörelsens utfästelser.