Grönt ljus för järnvägen
Järnvägssatsningen behövs för miljöns skull. Transporterna står i dag för cirka 40 procent av utsläppen av växthusgaser i Sverige.
"För att klara klimatmålen måste utbyggnaden av transportsystemet främst ske genom investeringar i järnväg och kollektivtrafik", anser Mona Sahlin (S), Peter Eriksson (MP), Maria Wetterstrand (MP) och Lars Ohly (V).
Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.
"Vi är överens om den största satsningen på järnvägsnätet sedan bygget av stambanorna i slutet av 1800-talet", framhåller partiledarna för S, V och MP.
Ett av de projekt som lyfts fram som en strategisk framtidsinvestering är Norrbotniabanan. De rödgröna vill sätta spaden i marken för för första etappen 2014.
Finansminister Anders Borg (M) och de borgerliga tycker att satsningen är oansvarig. Borg menar att det är bekymmersamt att oppositionen vill delfinansiera nya järnvägar med lån via Riksgälden.
Socialdemokraternas ekonomisk-politiske talesman Thomas Östros biter dock ifrån och framhåller att satsningen ligger inom ramen för en ansvarsfull ekonomisk politik.
"En viktig del av budgetlagen är att man kan lånefinansiera strategiska projekt", säger Östros till TT.
Östros menar att det är betydligt mer oansvarigt att lägga över ansvaret för stora infrastrukturprojekt på kommunerna, som regeringen gjort vid flera till fällen.
"Det tränger direkt ut äldreomsorgen", framhåller Östros.
Banverkets studie visar dessutom att Norrbotniabanan är samhällsekonomiskt lönsam. Det handlar inte om att kasta pengar i sjön. Projektet innebär vinster för både näringsliv, människor och miljö.
Tungt gods kan transporteras snabbare, säkrare och miljövänligare. Arbetsmarknadsregionerna förstoras och möjligheterna till arbetspendling ökar.
En investering på 23 miljarder kronor är givetvis mycket pengar. Men betänk att Norrbotniabanan ska tjäna Sverige i kanske 100 år eller mer. Även våra barn och barnbarn kommer att ha nytta av en ny kustjärnväg.
I det långa perspektivet är 23 miljarder kronor inget stort belopp. Det är småpengar jämfört med de enorma produktionsvärden som finns hos basnäringarna i norr.