Den 9 oktober stoppades en lastbil frÄn ett NorrköpingsÄkeri i Njurunda utanför Sundsvall. Kontrollen visade att föraren, som kom frÄn Makedonien, hade falskt pass och körkort.
Men i tingsrÀtten friades mannen. Han hÀvdade att han agerat i god tro och att han trodde sig ha fÄtt giltiga handlingar av en bulgarisk mellanhand.
à kare och lastbilschaufförer runtom i hela Sverige protesterar nu mot företag som utnyttjar billig utlÀndsk arbetskraft pÄ det hÀr cyniska sÀttet. Klockan tolv pÄ dagen och klockan tolv pÄ natten stannar lastbilschaufförerna vid kanten av vÀgen och stÄr stilla en kvart.
Uppropet âHĂ€r stannar Sverigeâ har spridit sig som en löpeld över hela landet.
Men fler Àn lastbilschaufförerna borde reagera.
Dels handlar det om att utlÀndska chaufförer utnyttjas hÀnsynslöst med usel betalning och dÄliga arbetsvillkor, vilket slÄr undan benen för schyssta Äkeriföretag som försöker följa svenska lagar och kollektivavtal.
Dels bidrar det till ökad osÀkerhet och större olycksrisker för alla trafikanter lÀngs vÄra vÀgar.
HÀromveckan tog riksdagens trafikutskott ett par steg för att skapa bÀttre ordning pÄ vÀgarna i Sverige.
För det första införs en sanktionsavgift mot utlÀndska bilar som bryter mot de sÄ kallade cabotageeglerna. I dag fÄr en utlÀndsk bil köra tre transporter under sju dagar innan den mÄste lÀmna landet. Men mÄnga bryter mot reglerna utan att samhÀllet reagerar. En ordentlig sanktionsavgift leder förhoppningsvis till att det blir bÀttre efterlevnad av regelverket.
För det andra ska det bli möjligt att lÄsa fast yrkestrafik som inte följer lagen, till exempel vid brott mot kör- och vilotider. Ett första steg Àr att möjliggöra sÄ kallade klampning i ett dygn.
Utskottet vill ocksÄ att regeringen utreder om det Àr möjligt att lÄsa fast fordon lÀngre tider Àn sÄ.
Det Àr vÀlkomna förÀndringar.
Men regering och riksdag fÄr inte tveka om fler ÄtgÀrder.
I Holland finns sedan 35 Är tillbaka en lag om krav pÄ anstÀllning - Žeis van dienstbetrekkingŽ - som innebÀr att det endast Àr tillÄtet för Äkerier att anvÀnda sig av personal som har fast anstÀllning, kör Äkeriets egna lastbilar och omfattas av gÀllande kollektivavtal.
Det som Àr möjligt i EU-landet Holland borde vara genomförbart Àven i Sverige.
Vi mÄste se till att det Àr schyssta arbetsvillkor och sÀkra förhÄllanden pÄ vÄra vÀgar.
Ăven det Ă€r en frĂ„ga som förtjĂ€nar att debatteras ordentligt inför extravalet 22 mars 2015.
Ska Sverige ha starkare regler och bÀttre ordning och reda i yrkestrafiken?
Eller ska vi acceptera att seriösa Äkerier slÄs ut, i den heliga liberaliseringens namn?