Ingen helhetssyn i järnvägspolitiken

Politik2012-10-23 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Vi måste av klimat- och miljöskäl genomföra ett systemskifte inom infrastrukturen. Genom styrmedel och investeringar måste fler resenärer och mer gods stimuleras till att använda järnvägar. En permanent höjning av anslagsnivåer för drift och underhåll är en förutsättning för en sådan omställning.

Dessutom måste ett sammanhållet system skapas inom järnvägen för att uppnå pålitlighet och hög kvalité för resenärer och godstrafik. Först genom samordning i alla delar kan dess samhällsnytta maximeras.

(V)i har i Riksdagen lagt en rad förslag för att uppnå ett helhetsansvar inom järnvägen. Regeringen däremot gör motsatsen d v s styckar upp och avreglerar. Konsekvensen blir att det saknas en helhetssyn på järnvägen.

Det måste finnas ett helhetsansvar för att de olika delarna är intimt förknippade och beroende av varandra för att fungera. Därför har (V)i föreslagit att Trafikverket ska utföra det nödvändiga banunderhållet i egen regi.

I våras gav riksdagens majoritet regeringen ett uppdrag att återkomma med ett förslag på hur järnvägsunderhållet skulle kunna organiseras med tydligare helhetsansvar.

Regeringens svar kom i oktober och kan bara uppfattas som en obstruktion när man helt sonika skriver att det är olämpligt med en omorganisation. Svaret är en plädering för att konkurrensutsättning av banunderhållet förbättrar både effektiviteten och produktiviteten. Detta trots att regeringen saknar belägg för påståendet.

Regeringen glömmer medvetet bort att Trafikverket medgivit i sin årsredovisning för 2011 att det saknas modeller för att beräkna både effektivitet och produktivitet. Ett förhållande som Riksrevisionen intygar.

För närvarande har 95 procent av underhållet på det statliga spårnätet upphandlats i konkurrens. Regeringen menar att kvaliteten inte märkbart har försämrats. Det har inte gett sämre punktlighet eller ökat antalet störningar. Alla stopp i både person- och godstrafiken på järnvägen har tydligen gått regeringen obemärkt förbi.

Deras svar till riksdagen är ett rejält "God dag yxskaft". De är en minoritetsregering som väljer att strunta i riksdagens majoritet. Man spottar demokratin rakt i ansiktet när man framhärdar att det underhållssystem som man har är det bästa trots att man inte har stöd för sin uppfattning vare sig i verkligheten eller hos majoriteten av svenska folkets valda representanter.

(V)i ger regeringen bakläxa! Gör om och kom tillbaka med ett underlag som motsvarar det som riksdagsmajoriteten beslutade om och som svenska folket efterlyser!