Facebooks intåg i Luleå är fin fjäder i hatten för kommunledning, näringslivskontor och andra som varit engagerade för etableringen av serverhallarna. De har gjort ett kanonjobb.
Kommunalrådet Karl Petersen (S) beskriver till och med satsningen som "början på en helt ny industriera för hela vår region".
Hans entusiasm och visioner ska inte underskattas. Driftiga lokala krafter har uträttat underverk förr.
Det var få som trodde att lilla Arjeplog skulle bli ett centrum för biltestverksamhet när idéerna väcktes första gången någon gång på 1970-talet. Men i dag lockar Arjeplog fordonstestare från hela världen. Invånarantalet i inlandskommunen ökar med omkring 2 000 personer under vintermånaderna! Globala varumärken som BMW, Daimler, Audi, Bosch, GM, Aston Martin och Lotus lyser med sin närvaro.
Ishotellet i Jukkasjärvi är ett annat fantastiskt exempel. Många höjde på ögonbrynen och rynkade på näsan åt entreprenören Yngve Bergqvists vilda idéer. Men 2011 har ishotellet blivit en jätteindustri. Jukkasjärvi har blivit ett centrum för vinterturism som lockar folk från hela jordklotet.
Därför är det rätt att lägga ribban högt även när det gäller Facebook och serverhallarna.
Den som siktar mot stjärnorna kanske bara kommer till månen. Men det är ju ändå inte fy skam.