För fyra månader sedan beslutade riksdagen att tillsätta en utförlig utredning på järnvägssystemets organisering, där varje del av järnvägssystemets uppsplittring/ fragmentisering utvärderas. Eftersom järnvägen har en så stor betydelse för hela samhället behöver arbetet ske i en parlamentarisk kommitté där kunskap från arbetsmarknadens parter tas tillvara.
Järnvägstrafik är ett naturligt monopol, där de olika delarna är intimt förknippade och beroende av varandra för att skapa en större helhet. Exempelvis har konkurrensutsättningen lett till att det på underhållssidan finns 1500 färre anställda än vad som var fallet för 10-15 år sedan. Mindre omfattande underhåll är en av de främsta orsakerna till senaste årens tågkaos.
Riksdagen beslutade också om att snabbutreda vad det kostar att bygga järnväg mellan Kaunisvaara och Svappavaara. Lastbilstransporterna ska på sikt och på försök elektrifieras. Men redan dagens lastbilstransporter avger stora mängder gruvdamm längs vägen.
Kaunisvaara järnväg måste därför byggas så fort som möjligt för att få hållbara och trafiksäkra transporter.
Regeringens handläggning av de nämnda besluten lämnar mycket i övrigt att önska. De tillsatte nyligen Gunnar Alexandersson till järnvägsutredare, en tåglobbyist från Tågoperatörerna. En grupp som tjänat stora pengar på den nuvarande avregleringspolitiken. Alexandersson har skrivit rapporter om att det inte finns några problem med avregleringen.
Stark kritik riktar jag på hur regeringen lägger snabbutredningen av Kaunisvaara järnväg i långbänk. Regeringen ändrar snabbutredning av kostnaderna till att utreda "förutsättningarna".
En enig riksdag beslutade om både järnvägsutredningen och snabbutredningen av Kaunisvaarabanan. Det hade varit på sin plats att även oppositionen hade fått säga sitt när det gäller att utse järnvägsutredare och bestämma formen för järnvägsutredningen.
Dessutom borde oppositionen fått säkerställa att det var kostnaderna för Kaunisvaarabanan som skulle utredas och ingenting annat.
En stark opinion måste till ute i samhället som kan sätta press på regeringen. Den måste sluta upp med att obstruera mot Riksdagens beslut. Folkets högst beslutande församling står faktiskt över regeringen. Det får en minoritetsregering aldrig glömma.
Det är dags, 2014, för en ny regering där vänsterpartiet finns med för att Kaunisvaara järnväg och Norrbothniabanan ska börja byggas.