Trafikåret 2012 fick en svart inledning. I en trafikolycka utanför Vara sent på måndagskvällen omkom en hel familj, två vuxna och tre barn.
Under 2011 kunde Sverige också notera en uppgång av antalet trafikdöda. Siffran steg från 266 personer 2010 till 314 personer 2011.
Visserligen är det låga siffror jämfört med 1980-talet. Då dog 700-800 personer varje år i trafiken.
Men uppgången under 2011 manar till mer action i trafikpolitiken. Arbetet med nollvisionen - att ingen ska behövas dödas eller skadas allvarligt i trafiken - får inte stanna av.
När riksdagen tog beslutet om nollvisionen 1997 var det många som raljerade. Men offensiven för ökad trafiksäkerhet gav resultat. Dödstalen har gått ned.
Trafikverket framhåller satsningen på mitträcken och vajrar för att skilja trafiken åt som den enskilt viktigaste åtgärden.
Över hundra mil av vajerräcken byggdes under förra decenniet. Det minskade de livsfarliga omkörnings- och mötesolyckorna drastiskt.
Men det finns massor kvar att göra. Nästan alla högfartsvägar i Stockholmsområdet har försetts med någon typ av mitträcke.
Men i övriga delar av landet ser det inte lika bra ut. I norra Sverige saknar 60-70 procent av högfartsvägarna separeringen av mötande trafik.
I vissa fall handlar det om glest trafikerade vägar. Men det finns hårt trafikerade vägar i norr som är eftersatta, exempelvis delar av sträckorna Luleå-Piteå och Boden-Luleå.
Därför kan ingen säga att allt som behöver göras är redan gjort.
Fler vägsträckor måste få mitträcken och bättre säkerhet.