1976 gick Piteå och Umeå in som ägare i mässbolaget Nolia. De två kommunerna köpte 50 procent av aktierna var.
Då - liksom nu - fanns borgerliga politiker som ifrågasatte att kommunerna ägnade sig åt sådan näringspolitisk verksamhet.
Men i dag har kritiken tystnat. Nolia har varit en formidabel succé. Stora Noliamässan, som växlar mellan Umeå och Piteå, lockar tiotusentals besökare varje år.
Det regionala näringslivet får chansen att visa upp sig för en stor publik, samtidigt som lokala hotell och restauranger fylls med gäster.
Fjolårets stora Noliamässa i Piteås besöktes av 98 000 personer.
Årets mässa i Umeå, som genomfördes 6-14 augusti, lockade nästan 90 000 besökare.
Snacka om lyckad kommunal näringspolitik!
Sundsvall, som avstod från att kliva på Noliatåget 1976, torde se med avund på utvecklingen.