Norrbotniabanan behövs – nu!

S-riksdagsledamoten Leif Pettersson, Boden, skriver regelbundet i NSD.

S-riksdagsledamoten Leif Pettersson, Boden, skriver regelbundet i NSD.

Foto: Kurt Engström

Politik2015-08-11 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Nu är det dags igen. Dags att börja om ­efter sommaren. Ja, sommar och sommar. Skön ledighet i alla fall.

Dessutom bestämde vi oss tidigt att måla om stugan. Många regnavbrott har det blivit.

Men det gör ju inte att politiken har tagit helt ­ledigt. Den kanske mest korkade kommentaren eller vad man nu ska kalla det var väl ändå ­Dagens Nyheters ”debattinlägg” om järnvägen i norr. Med den logik som den artikeln förespråkade så behövs bara järnväg inom Stockholms län.

Det är väl ungefär som om allt flyg bara skulle lyfta och landa på Arlanda. Om man dessutom ger sig på att jämföra befolkningstätheten vid Norrlandskusten med den längs den tänkta höghastighetsjärnvägen till Malmö så är tätheten densamma. Så med de argument som DN torgför så behövs inte heller den järnvägen.

Att en politiskt medveten redaktör inte kan förstå att järnväg inte bara behövs för att forsla pendlare i Storstockholm är en gåta som någon annan får ge svar på.

Vi vet att Norrbotniabanan behövs för både gods och persontrafik. Främst gods, men vi får även en betydande regionförstoring på köpet. Det underlättar för personalförsörjning i både privat och offentlig sektor.

Sedan har också kritik riktats mot Botnia­banan för det nya signalsystemet ERTMS. Kom då ihåg att det nya systemet behövs för att kunna få in fler tåg i vårt järnvägssystem. Det kommer att behövas.

Så några ord om taxi. Under sommarmarknaden i Boden träffade jag träffade en taxichaffis som gått i pension.

Vi var rörande överens om att den svarttaxiverksamhet som Uberpop och andra liknande tilltag utgör borde förbjudas. Det tydligaste ­exemplet på dessa olagligheter är väl Facebook­sidor där man beställer körning. En taxameter ska finnas i varje taxi.

Men vad är då taxi, frågar sig vän av ordning? Det är just det som är den springande punkten. Det måste till en modern definition av taxi. Då kan vi också ta itu med alla avarter av taxi som finns.

Glädjande nog har infrastrukturminister Anna Johansson signalerat att en utredning kring detta ska tillsättas.

För min del tycker jag att vi borde titta tillbaka på den avreglering som gjordes kring sekelskiftet och se på både goda och dåliga erfarenheter av den.

Ska det inte finnas taxi på små orter annat än som färdtjänst eller skolskjuts? Ska man få köra upphandlad trafik på ackord? Skulle det inte behövas ett förarkort för taxi liknande det som lastbilschaufförer har? Några frågor som en sådan utredning borde titta på.

För övrigt behöver hela E10 en ordentlig upprustning!