Hjortron, åkerbär, löjrom, tunnbröd, lax, torkat renkött, älgstek ...
Norrbottenkan bjuda på många delikatesser.
Nu gör också LRF (Lantbrukarnas riksförbund) stora ansträngningar för att marknadsföra matlänet Norrbotten.
Ett exempel är sponsringen av Norrbottensteaterns uppsättning av "Grabben i graven bredvid". LRF satsar 100 000 kronor i projektet.
"Vi vill hitta nya budbärare för vårt budskap om lokalproducerad mat och öppna landskap", förklarar norrbottniske LRF-basen Nils-Olov Lindfors i Dagens Nyheter 16 februari.
I foajén till Norrbottensteatern i Luleå möts besökarna av en monter med information om lokalproducerad mat och en jättelik ko i plast.
Tanken är att publiken ska lämna föreställningen som goda ambassadörer för norrbottnisk mat.
Utan tvekan finns det en del att skryta om. På webbplatsen matinorr.se finns en del intressanta fakta:
Livsmedelsbranschen i Norrbotten sysselsätter ungefär 1700 personer i 800 olika företag (och då bortser vi från alla renskötare, restauranger, storkök och livsmedelsbutiker).
En av landets största producenter av matbröd, Polarbröd, har sitt säte i Älvsbyn,
Två av länets charkuterier, Jokkmokks Korv AB och Nordchark AB, har vunnit flera priser i chark-SM.
Produktionen av drycken Jokk, som tillverkas av Norrmejerier i Luleå, har under de sex senaste åren ökat från 200 000 liter till 3 miljoner liter!
Många av länets livsmedelsföretag är starka och etablerade varumärken. Det räcker med att säga Polarica, Alviksgården, Hugossons, BD Fisk, Piteortens Chark ...
Det återstår dock en del att göra för att den norrbottniska maten ska bli lika känd som malmen, stålet, vattenkraften, Luleå Hockey och Charlotte Kalla.
Många åker till Frankrike och Italien för kulinariska upplevelser. Men det är inte lika många som reser till Lule älvdal av samma skäl.
Jordbruksminister Eskil Erlandsson (C) brukar tala om visionen "Sverige - det nya matlandet".
"Målet är att skapa 20 000 nya jobb runt mat fram till 2020", sa Erlandsson i ett tal i småländska Ljungby 4 november.
Rimligen borde det finnas förutsättningar även för Norrbotten att få del av den tillväxten.
Det är inte bara Erlandssons Småland som kan bjuda på god mat. I Norrbotten finns fina alternativ till smålänningarnas isterband och ostkaka.
Därför är det angeläget att Visit Sweden och andra organisationer, som har som uppdrag att sälja Sverige i världen, inte glömmer den rika matkultur som finns i norr.
Det finns en potential i matlänet Norrbotten. Norrbotten har mer att erbjuda än midnattssol och ishotell.