Oklarheter om godstransporterna

Politik2011-12-13 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Telefonen ringer och en bekymrad man informerar mig om att Cargonet kommer att lägga ned kombiterminalverksamheten från Luleå i norr till Göteborg i söder. Han säger att nedläggningen sker redan från och med 12 december.

Under samtalets gång lovar jag skriva en interpellation riktat till infrastrukturministern. På tisdag den här veckan blir det en interpellationsdebatt. Den kan man se på webb-TV via Internet på Riksdagens hemsida.

I länstidningarna intervjuas infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd. Hon viftar bort sitt politiska ansvar och säger att hon inte kan göra något för att hindra kombiterminalernas nedläggning. Detta trots att konsekvenserna blir katastrofala.

Lastbilstrafiken beräknas öka med mellan 50 000 och 75 000 fler transporter i landet. Det är ett dramatiskt bakslag i ett flerårigt arbete med att flytta över godstransporter från väg till järnväg. Koldioxidutsläppen ökar ytterligare inom transportsektorn. Arbetet med att förbättra klimatet får sig en ordentlig törn.

De senaste årens vinterkaos på järnvägarna, det kraftigt eftersatta underhållet tillsammans med de negativa effekterna av avregleringarna har slagit hårt mot godstågstrafikens punktlighet och därmed lönsamhet.

De höjda banavgifterna blir som lök på laxen och gör det ännu svårare att få det att gå ihop.

Vid en träff med Cargonet på måndag informerar de om att de skulle kunna fortsätta med kombiterminaltrafiken till slutet på mars nästa år. Allt hänger på om Greencargo kan ställa upp med draghjälp.

På torsdag säger Greencargo att de inte kan ställa upp eftersom de redan hunnit omdirigera loken till andra uppgifter.

På fredag kväll kommer motsatta informationer. Det sägs i nyhetsförmedlingen att en överenskommelse har nåtts som innebär att kombiterminaltrafiken kan fortsätta.

Ingen vet ännu hur länge och vilka detaljerna är i överenskommelsen.

Interpellationsdebatten på tisdag kommer mycket lägligt. Mina frågor handlar om att jag vill veta vad infrastrukturministern ska göra för att öka godstransporternas andel på järnväg. Har de några planer för att kvalitetssäkra kombiterminalernas framtida verksamhet.

I mina efterforskningar har det framkommit att det finns ett alltmer ökat antal oseriösa åkare inom lastbilstrafiken som dumpar priserna. Det påverkar också lönsamheten för gods på järnväg.

Vad tänker regeringen göra för att få bort de oseriösa lastbilsåkerierna från vägarna?