Om ett inställt val, lastbilar och snöskotrar

Leif Petterson, S-riksdagsledamot från Boden, skriver regelbundet i NSD.

Leif Petterson, S-riksdagsledamot från Boden, skriver regelbundet i NSD.

Foto: Fotograf saknas!

Politik2015-01-27 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Först och främst – det blev inget extraval. Det tycker nog de flesta var skönt. Inte minst partikassörerna i alla partier. Alla hade nog skrapat på kistbotten under den ordinarie valrörelsen i höstas.

Risken var även alltför uppenbar vi skulle ha haft samma parlamentariska läge som nu också efter ett extraval. Jag tror att det var det som gjorde det möjligt att komma överens om hur man ska hantera budgetar i fortsättningen.

Sedan har vi ändå samma läge med en stabil blåbrun majoritet i riksdagen. Det gör att många nog kommer att tala om att vi lovat ett i valrörelsen men nu inte levererar.

Men det är ju så att vi socialdemokrater bara har 30 procent av väljarna bakom oss. Tillsammans med Miljöpartiet har vi nästan 37 procent.

Det innebär att kompromisser måste göras och att vi kommer att förlora en och annan omröstning i riksdagen. Det måste alla förstå.

Jag har under tiden efter valet fått allt fler påtstötningar från åkeribranschen om längre och tyngre lastbilar. Jag vill deklarera att jag i grunden är positiv till detta men frågan är komplex och innehåller också en hel del frågor som vi måste se upp med.

Det kanske viktigaste är faran för överflyttning av gods från järnväg till lastbil. Här måste man vara observant för detta ska ju bli en miljövinst.

Färre lastbilar ska ge lägre utsläpp och mindre drivmedelsförbrukning. Om lastbilarna tar över järnvägens transporter motverkas ju detta. Nu går det ju inte järnväg till många platser i vårt land så problemet får inte överdrivas men man måste hålla koll.

Sedan är det ju så att den verkliga faran för järnvägen är att de transporter som sker med hjälp av lönedumpning kan ske riktigt billigt.

Det visade sig ju inte minst när Green Cargo la ner ett antal av sina terminaler i vårt län. Längre och tyngre fordon kan motverka denna utveckling.

I detta sammanhang tror jag även att väg­slitageskatt eller vägslitageavgift kan spela en positiv roll och rätt utformad kan stärka de svenska åkarnas konkurrenskraft gentemot de utländska.

Slutligen några ord om snöskotern: Varför ska detta fordon särbehandlas så att det framstår som ett miljöproblem när det inte är det? Jag tycker att snöskoterfrågorna borde handläggas av näringsdepartementet precis som alla andra fordonsslag. Det borde vara Trafikverket som myndighet som ansvaret och slutligen borde det vara vi i Trafikutskottet som har hand om frågorna i riksdagen.

Den nuvarande ordningen med Miljödepartementet, Naturvårdsverket och Miljö och jordbruksutskottet är inte logisk.