Omstart i riksdagen

Politik2012-09-18 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

I dag är det upprop i riksdagen. Ett nytt riksdagsår börjar och vi får väl se om regeringen och de borgerliga lärt läxan från i våras. För under våren blev det ju tydligt att om man lägger fram en bra politik i riksdagen finns möjligheten att få igenom sina förslag.

Barnomsorg på kvällar och nätter, underhållet av järnvägen, skatteutjämningen och sjukförsäkringen är bara några exempel där regeringen och de borgerliga fick bita i det sura äpplet och inse att man inte har riksdagens stöd för sin politik.

Det verkar ha kommit som en chock för många, främst moderata riksdagsledamöter, att så skulle vara fallet. Men i all ödmjukhet måste ni inse att ni inte har egen majoritet i Riksdagen och att vi har en annan politik än vad ni har.

Vi utgår från verkligheten och lägger bra politiska förslag. Ibland får vi igenom förslagen.

På torsdag presenterar regeringen sin budget. Regeringen har ju i vanlig ordning valt att presentera det man anser som russinen i kakan på förhand. Jag kan bara konstatera att det men kallar offensiva satsningarna på järnvägar och vägar är förslag som vi fört fram i åtta års tid.

Ostlänken mellan Stockholm och Linköping var en "robust olönsam investering", enligt Anders Borg. Nu är det högsta vishet att driva detta gamla s-förslag.

"Vad ska göteborgarna i Borås och göra?", undrade dåvarande infrastrukturminister Åsa Torstensson när vi la fram förslag om en järnvägssatsning mellan Göteborg och Borås. Nu är det högsta vishet att även driva detta gamla s-förslag.

Satsningar på Malmbanan har vi socialdemokrater i Norrbotten efterlyst länge och att man måste fixa vägen så att malmen från Kaunisvaara till Svappavaara kan komma fram, det förstår ju varenda människa, som Astrid Lindgren skulle ha uttryckt det.

Men var finns Norrbotniabanan? Den järnväg som ska knyta samman norr med söder? Reinfeldt gav besked. "Den finns inte med de närmaste 12 åren", sa han på reporterns fråga. Så i moderaternas värld blir det ingen kustjärnväg förrän tidigast 2030 - 2040.

Det blir heller ingen nödvändig förbättring av E10:an. Det fanns inte en på kartan.

Men det finns ett annat alternativ, det socialdemokratiska. Byt regering i valet 2014. Då kan vi börja se framtiden an med tillförsikt och Norrbotniabanan kommer att byggas och vi får en upprustad E10:a..