den 28 februari 2013 skrev jag om företaget Dinotrans, som har sitt huvudkontor i Sverige och tagit till nya grepp för att dumpa löner och andra anställningsvillkor inom åkeriäringen.
Företaget hade anställt lastbilschaufförer från Filippinerna med lönevillkor som var långt under det normala för lastbilschaufförer i Norden och med noll erfarenhet av att köra tunga fordon på isiga vintervägar i norra Europa.
Det blev en av 2013 års mest lästa och kommenterade artiklar på NSD:s ledarsida.
Exemplet Dinotrans är inte unikt. Både Transportarbetareförbundet och branschorganisationerna har länge varnat för utvecklingen i åkerinäringen.
SVT:s ”Uppdrag granskning” har i flera reportage visat hur samvetslösa aktörer dumpar priserna genom att ha sämre villkor för sina lastbilschaufförer.
Vi har sett skildringar av slavliknande arbetsförhållanden för lågavlönade chaufförer. En del bor, lagar mat och äter i lastbilshytten under långa perioder.
Den här osunda konkurrensen slår stenhårt mot alla seriösa åkeriföretag, som följer svenska kollektivavtal och lever efter svensk arbetsrätt. De förlorar kunder och trängs ut från marknaden.
En del görs för att stoppa avarterna. Till exempel har Skatteverket tagit i med hårdhandskarna mot vissa transportföretag som bemannat svenska lastbilar med lågavlönade förare från Polen. Det har även skett lagändringar för att komma till rätta med problemen. Från den 1 mars är det möjligt för polis och tull att låsa fast, klampa, fordon som man misstänker att de bryter mot de lagar och regler som finns för transporter i Sverige.
En som är glad över den nya lagen är Leif Pettersson, S-ledamot i riksdagens trafikutskott, som länge argumenterat för en skärpning av den svenska lagstiftningen.
”Klampningslagen visar att vi menar allvar med att oseriösa åkerier inte är välkomna och ska bort från våra vägar”, säger han.
Pettersson berättar även att det är fler åtgärder på gång.
”Regeringens ambition är att förstärka regelverket ytterligare genom att tillåta klampning så länge sanktionsavgiften inte är betald eller fordonets brister inte är åtgärdade, vilket kan vara mer än 24 timmar. Redan från 1 juli utökas dessutom möjligheterna så att polis får möjlighet att ta fordonsnycklar, registreringsskyltar och frakthandlingar om böterna eller bristerna på fordonet inte är åtgärdade”, säger han.
Det är steg i rätt riktning. Men regering och riksdag får inte tveka om att gå vidare och skärpa lagstiftningen ytterligare.
Polisen, Transportstyrelsen, Skatteverket och andra statliga myndigheter måste värna om sunda konkurrensförhållanden och schyssta arbetsvillkor.
Sverige är inte betjänt av att schyssta åkeriföretag slåss ut av Firma Ruffel & Båg.