De senaste årens tågförseningar har skadat svensk samhällsekonomi.
Vintern 2010/2011 fick resenärerna vänta sammanlagt 4 miljoner timmar på försenade tåg. Förseningarna kostade samhället 2,4 miljarder kr, enligt Trafikverkets beräkningar.
Både nuvarande regering och tidigare regering delar ansvaret för situationen.
Dagens finansminister Anders Borg (M) har till och med tyckt att Sverige investerat för mycket i sina järnvägar.
"Vi har överinvesterat i järnvägar", ansåg Anders Borg i en intervju i tidningen Sydsvenskan 6 november 2007.
I stället valde Borg att satsa allt krut på jobbskatteavdrag och andra skattesänkningar under förra mandatperioden.
Totalt sänktes skatterna med enorma 100 miljarder kr. Inte undra på att järnvägsunderhåll och andra samhällsverksamheter kom i kläm.
Men nu sker i alla fall ett litet omtänkande i regeringskansliet. Det är välkommet att regeringen anslår 3,6 miljarder kronor extra till järnvägsunderhållet under två år.
Frågan är bara hur långt pengarna räcker.
"Det är på kort sikt och handlar mer om att vårda det befintliga och ta hand om akuta behov", säger fackförbundet Sekos ordförande Janne Rudén.
Det behövs ännu större tillskott för att reparera många år av järnvägspolitiska försyndelser.
Dessutom räcker inte med att bara lappa och laga i det gamla järnvägsnätet. Det behövs även investeringar i ny kapacitet - exempelvis Norrbotniabanan.
Modern och effektiv infrastruktur är en förutsättning för att norrländsk basindustri och andra delar av näringslivet ska kunna fortsätta att växa och utvecklas.