S ställer upp för Norrbotniabanan

Nu är det upp till bevis även för regeringen och kommunikationsministern.

Politik2012-04-16 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Elwy Söderström, kommunalråd i Örnsköldsvik och ledamot i Socialdemokraternas verkställande utskott, gick en gång i tiden i bräschen för bygget av Botniabanan.

I augusti 2010 fick hon uppleva invigningen av Botniabanan hela vägen upp till Umeå. Men Elwy Söderström nöjer sig inte med en stoppbock i Umeå.

Vid helgens socialdemokratiska distriktskongress i Piteå markerade hon att det är hög tid att gå vidare med bygget av Norrbotniabanan (fortsättningen på kustjärnvägen från Umeå till Luleå) och hela den så kallade Botniska korridoren.

Uppenbarligen har hon stöd för sitt utspel från högsta ort.

"Skulle Socialdemokraterna få stöd för sin budget då blir det en Norrbotniabana", sa S-ledaren Stefan Löfven nyligen till Sveriges Radio.

I en filmad hälsning till ombuden i Piteå upprepade dessutom Stefan Löfven sitt besked till norr- och västerbottningarna.

Från den socialdemokratiska oppositionen är det alltså inget hummande eller mumlande i skägget.

Om partiet får makten då blir det spaden i marken för bygget av första etappen av Norrbotniabanan. Det är ett skarpt och tydligt besked.

Men nu är det upp till bevis för regeringen och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Regeringsföreträdarna uttrycker sig snällt och välvilligt om Norrbotniabanan. Men det räcker inte med fagert tal.

Det behövs resurser, en politisk avsiktsförklaring och tydliga pekpinnar till Trafikverket.

Nyligen talade jag med S-riksdagsledamoten Sven-Erik Bucht, Haparanda, som uppvaktat ministrar, departement och myndigheter.

Han hade goda förhoppningar om att regeringen ska ta med Norrbotniabanan i höstens infrastrukturproposition.

"Det finns ett starkt tryck även från det regionala näringslivet", konstaterade Bucht.

Finansminister Anders Borg (M) har visserligen kallat näringslivet för ett "särintresse". Men det kan knappast gälla i det här fallet.

Det är av värde för hela landet och samhällsekonomin om de norrländska basindustrierna kan fortsätta att utvecklas.

Skog, malm, stål och annan industriell verksamhet genererar enorma exportinkomster som är till nytta för hela Sverige, inklusive statsbudgeten.

Därför borde Borg & Co lyssna på kraven från både politikerna och näringslivet i norr.

Det är hög tid att börja bygget av Norrbotniabanan!