Satsa på turismen!

Politik2012-10-29 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

I statsbudgeten drar alliansregeringen ned anslaget till Visit Sweden, som arbetar med att marknadsföra Sverige som turistland utomlands.

Beslutet kritiseras hårt av turist- och besöksnäringen i Sverige.

"Svensk besöksnäring växer så det knakar. Då är det anmärkningsvärt att regeringen väljer att sänka anslagen till Visit Sweden för marknadsföringen", säger Svensk Turisms ordförande Magnus Nilsson i tidningen Besöksliv.

Alliansförslaget möter även motstånd i Socialdemokraternas budgetmotion. På sidan 55 i sin motion argumenterar S mot neddragningen:

"Sverige är ett turistland på frammarsch och den svenska besöksnäringen har stor potential att växa och generera nya arbetstillfällen över hela landet. Genom samverkan mellan turistbranschen och staten vill vi stärka tillväxten inom besöksnäringen. Visit Sweden, ägs gemensamt av staten och Svensk Turism och har till uppdrag att marknadsföra Sverige som destinationsland. Vi motsätter oss regeringens sänkning av anslaget."

Det handlar inte om mer än 20 miljoner kronor, det vill säga promilletal i statsbudgeten.

Det är pengar som staten borde kunna ställa upp med även i fortsättningen.

Turist- och besöksnäringen växer globalt. Det gäller att Sverige är med i matchen.

Satsningar på marknadsföring utomlands är en investering i framtida jobb och tillväxt.