Smått och gott från Älvsjö

STOCKHOLM 20091028<lf>Mona Sahlin öppnar socialdemokraternas kongress i Älvsjö utanför Stockholm.<lf>Foto: Fredrik Persson / SCANPIX / Kod: 75906<lf><lf><lf>

STOCKHOLM 20091028<lf>Mona Sahlin öppnar socialdemokraternas kongress i Älvsjö utanför Stockholm.<lf>Foto: Fredrik Persson / SCANPIX / Kod: 75906<lf><lf><lf>

Foto: Fredrik Persson / SCANPIX /

Politik2009-10-29 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.
När S-kongressen i Älvsjö inleddes under onsdagen fick Fredrik Lundh Sammeli, Luleå, ett hedersuppdrag. Han är en av sex kongressordföranden som ska hålla ordning och reda bland alla förslag och omröstningar. Lundh kommer inte att få mycket sömn under kongressveckan.
"Vi räknar redan med att programmet kommer att spricka och att det blir nattplenum", berättar han för NSD:s utsände.
Inte undra på. Det finns 350 debattsugna ombud i kongresshallen och hela 1 107 motioner som ska behandlas under de fem kongressdagarna.

LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin är ganska nöjd med partistyrelsens förslag. På en punkt efterlyser hon dock mer av S-kongressen.
"Karensdagen i sjukförsäkringen borde avskaffas på sikt. Den är en klassmarkör", sa hon vid en träff med socialdemokratiska ledarskribent inför kongressen.
Helt rätt. Karensdagen slår hårdare mot LO-grupperna. Barnskötare eller livsmedelsarbetare kan inte - som många högre tjänstemän - hänga upp skylten "Jobbar i hemmet", när de är snuviga, har ont i halsen och känner sig krassliga.

S-distriktet i Norrbotten har nominerat Karin Åström, Överkalix, som ordinarie ledamot i partistyrelsen. Dessutom föreslås Kent Ögren, Jokkmokk, och Peter Roslund, Piteå, som ersättare i partistyrelsen.
Valen förrättas av S-kongressen på lördag.

En S-kongress är en jättebaluns. Förutom ombud, gäster och åhörare kryllar det av journalister. 270 medierepresentanter är ackrediterade till kongressen.
"Vi har tryckt 1 550 kg material och kommer att dricka minst 5 750 koppar kaffe. Deltagarna kommer att äta 4000 luncher och middagar", berättar kongressgeneralen Caroline Waldheim på socialdemokraternas webbplats.

I kongressvimlet skymtar jag ett välbekant ansikte. Anna-Greta Leijon, 70, en gång i tiden omskriven och inflytelserik arbetsmarknadsminister, har valts till ombud av medlemmarna i Stockholm.
Kul att veteranen Leijon fortfarande brinner för partiet och politiken. Hon har massor med kunskap att dela med sig av till de yngre generationerna.

Sveriges deltagande i den militära insatsen i Afghanistan förväntas bli en av de stora debatterna under S-kongressen i Älvsjö Flera motionärer kräver att de svenska trupperna dras tillbaka. En som tar strid för freden är Maj-Britt Theorin, Stockholm.
"Olof Palme sa att man inte kan bomba en by för att få fram fred och han hade rätt", säger Theorin.
Tack för klarspråk! Förhoppningsvis blir kongressen lika tydlig. Det afghanska folket behöver mat, medicin, sjukvård och skolor - inte upptrappad militär närvaro.
Utanför kongresshallen träffar jag Älvsbygrabben Jan Bohman, sedan många år tillbaka partiombudsman i Dalarna.
Han berättar att "prognoserna är goda" för att kongressen väljer in Peter Hultqvist, S-riksdagsman från Borlänge, verkställande utskottet, det som brukar kallas "partiets innersta cirkel".
Bra i så fall. Hultqvist kan skogslänen och regionalpolitiken. Att han har ett förflutet som politisk redaktör på NSD 1983-88 gör inte saken sämre.

Även Lorentz Andersson, ordförande för Norrbotniabanan AB, projektledaren Elisabeth Sinclair och assistenten Maria Öberg finns på plats i Älvsjö för att slå ett slag för bygget av en ny norrländsk kustjärnväg.
Lorentz Andersson gör bedömningen att projektet inte kommer att finnas med i den borgerliga regeringens infrastrukturproposition. Men han hoppas ändå att frågan ska gå att lösa vid sidan av statsbudgeten.
"En tänkbar modell är att låta Riksgäldskontoret göra en upplåning och projekt-
finansiering, som S föreslagit", säger han.
Det vore klokt. I annat fall får de borgerliga företrädarna i Norrbotten och Västerbotten räkna med att Norrbotniabanan blir en valfråga 2010.