I en debattartikel i Dagens Nyheter 30 juli visade journalisten och författaren Christer Gerlach att det inte är ovanligt med statligt engagemang i bilfabriker.
Amerikanska regeringen räddade General Motors från konkurs med ett lån och blev ägare till 60 procent. I dag går GM med vinst igen, betalar tillbaka lånen och den statliga ägarandelen krymper.
Även Chrysler fick stöd, vilket skapade förutsättningar för italienska Fiat att köpa Chrysler som nu betalat tillbaka lånet.
Via GM är också amerikanska staten delägare i koreanska Daewoo, australiensiska Holden, tyska Opel och brittiska Vauxhall.
Tyska delstaten Niedersachsen äger 13 procent av aktierna i Volkswagen.
Franska staten äger 15 procent och Qatar 17 procent av Renault
I Sverige framställer dock borgerliga ledarskribenter det som rena Sovjetekonomin om staten skulle engagera sig i en räddningsplan för Saab.
Men faktum är att det är firma Reinfeldt & Borg som avviker vid en internationell jämförelse.
Även högerstyrda länder som Tyskland och Frankrike ställer upp för sin fordonsindustri.
Ett tillfälligt statligt engagemang skulle dramatiskt ha ökat möjligheterna att rädda Saab, tusentals jobb hos underleverantörerna och fina svenska produkter.
Därför är det tragiskt att den Sveriges regering inte tar samma ansvar som andra EU-regeringar.
En nedläggning av Saab handlar inte bara om Trollhättan.
Sverige riskerar nu att förlora en stor massa industriell och högteknologisk kompetens.