I morgon, lördag, inleder Transportarbetareförbundet sin kongress i Örebro. I fokus står bland annat arbetsförhållandena i taxinäringen.
Alltför många kommuner och landsting tittar bara på det lägsta anbudet när de upphandlar färdtjänst, skolskjutsar och sjuktransporter.
De tänker inte på kvaliteten eller villkoren för dem som ska köra barnen, de sjuka och åldringarna.
Nyligen visade Göteborgs-Posten att Göteborgs stad har anlitat Taxi Kurir, ett företag där bara två av tio åkerier har kollektivavtal och där chaufförerna ofta saknar såväl grundlön som avtalspension.
Transport är starkt kritiskt till de arbetsförhållanden och den lönedumping som Göteborgs stad nu indirekt uppmuntrar.
"Det bör ställas krav på kvalitet och att det finns en minimilön. Att samhället bidrar till att skapa en yrkesgrupp som inte får det nödvändigaste, till exempel en avtalspension eller en rättmätig lön, är helt förkastligt", säger Mats Andersson, ombudsman på Transport, till GP.
"Förkastligt" är ordet. Det är skrämmande att gamla körs på ackord och barn på provision.
En stressig arbetsmiljö för taxichaufförerna är farlig även för brukarna.
Ett minimikrav är att de bolag som anlitas har kollektivavtal och schyssta arbetsförhållanden.
Transportarbetareförbundet kräver skärpt lagstiftning men även att kommun- och landstingspolitiker ser till att de som sköter upphandlingarna inte bara tittar på prislappen utan tar större hänsyn till säkerhet, kvalitet och arbetsvillkor.
Det är inga extrema krav. De som ansvarar för skolskjutsar, färdtjänst, sjuktransporter m m måste ha vettiga arbetsförhållanden.