Vad är flum?

Politik2011-08-10 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Ordning och reda. Det är mantrat som upprepats i skoldebatten de senaste åren. Något annat än att applådera framgångarna i att befästa begreppet går inte.

Skolstarten markerar att den så kallade "flumskolan" byts ut till en kunskapskola. Men frågan är, vad är flum och vad är kunskap?

Att vara lärare under den rådande skoldebatten måste vara lite kämpigt. En hel kår beskylls för bristande kompetens. Lärare står handfallna inför ouppfostrade elever. De har dessutom ingen lust att lära.

Det är kaos i den svenska skolan och något drastiskt måste göras. Läraren måste återfå makten i klassrummet. Hårdare krav måste tillämpas i undervisningen. Det är i alla fall den bild retoriken ger. Lösningar av olika slag presenteras ständigt från alla håll.

Alla har en åsikt om vad som behövs i skolan.

Arbetsro i klassrummet är centralt för lärandet. Men med den politik som förs nu vill man snarare bota symptomen. Om en elev är ofokuserad kan inte slutsatsen vara att det beror på ointresse. Det finns i regel andra förklaringar.

Under en lektion i lärstilar under min gymnasietid upptäckte jag en sak. Jag är taktil. Min koncentration är beroende av att ha något att fingra på medan jag lyssnar eller läser. Det var början på ett flertal insikter.

I en kurs som jag läste under mina tre år fick jag kunskap om de åtta intelligenserna. Genom olika tester kom jag fram till vilka jag har och det underlättade bland annat matematikinlärningen.

Vi läste även om människans utvecklingsstadier och behov. Och olika sorters pedagogik. Allt det här kommer tillbaka till mig när jag sitter och funderar på skolpolitik.

Så vad är flum? Om flum är att ha uppfattningen att undervisning måste ske på olika sätt och inte enbart genom traditionella katederföreläsningar, då är jag flummig. Vill man på allvar ta tillvara på och utveckla varje individs förmåga finns det inget annat sätt.

Är flum tron på att den bästa skolan vilar på fler ben än betyg och mätbara resultat? Jag är fortsatt ganska flummig i så fall.

Att få utlopp för sina kreativa sidor på olika sätt föder en uppfinningsrikedom som kan göra underverk för resten av studierna.

Flum är att vilja detaljstyra skolan utifrån sina egna preferenser. Att inte lyssna till forskning och erfarenheter.

Flum är att tro att ordning och reda, betoning på läxor, prov och betyg är nyckeln till att lösa alla problem i skolan. Kunskap är att genomskåda detta.