I Japan är 99 procent av tågen i tid och i Schweiz 98. I vårt land kommer bara 84 procent av tågen i tid.
Hemligheten med de punktliga japanska och schweiziska tågen är att man sköter om sina banor.
För några veckor sedan kunde man läsa i Svenska Dagbladet att varken högern eller vänstern hade någon lösning på järnvägens problem. Men Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet har nyligen kartlagt riksdagspartiernas ambitioner.
Deras slutsats blev: ”För att få en tillförlitligare tågtrafik krävs således att vänsterpartiet får ett avgörande inflytande."
För fakta är att det skiljer sig mellan olika partiernas satsningar.
Inför kommande budgetår ligger allianspartierna kvar på väsentligt oförändrad anslagsnivå till underhåll.
Däremot föreslår Vänsterpartiet mest till järnvägsunderhållet. Förslaget ligger i paritet med vad Riksrevisionsverket och Trafikverket anser krävs.
(V)i vill dessutom ge Trafikverket i uppdrag att i egen regi överta kontrollen över statusen på järnvägsanläggningarna. Statliga Infranord ska därefter göras om till en ren underhållsorganisation.
Det behöver även byggas nya banor eftersom det är trångt på spåren. Här ligger vänsterpartiet främst när vi föreslår nästan dubbelt så mycket i satsningar som allianspartierna per år.
Det är orsaken till att (V)i kan finansiera investeringar såsom Norrbotniabanan, upprustning av Inlandsbanan med tillhörande tvärbanor, järnvägen mellan Kaunisvaara och Svappavaara och dubbelspår mellan Riksgränsen och Luleå för att möjliggöra snabbtåg.
Med ett starkare vänsterparti i riksdagen får vi bättre järnvägstransporter i Norrbotten och i landet!