Moderaterna – skattehöjarpartiet, ska man verkligen tro på det? För två månader sedan kämpade Moderaterna med näbbar och klor, ivrigt påhejade av sin alliansbröder, för att sänka skatten med ytterligare tre miljarder.
Nu, två månader senare vill man få oss att tro att man gjort en ”total makeover” och kämpar för höjda skatter. Trovärdigt? – knappast!
Det finns ett uttryck ”Nu har dom skitit i det blå skåpet”, det tycker jag dom har gjort och skåpet är verkligen blått!
Sedan kan man undra hur Borg tänker när det är de svenska studenterna som ska bli de stora förlorarna. Stimulerar det till att få fram den kompetens Sverige så väl behöver för framtiden? Gör det att alla de företag som misslyckas i sina rekryteringsförsök av ny personal får det lättare?
Tvärtom - Sverige klarar kompetensförsörjningen sämre om färre studerar och företagen misslyckas vid fler tillfällen om färre studenter examineras.
Jag tror att det är det som vi riskerar med moderaternas desperata politik. Men det är väl i linje med färre högskoleplatser och inga nya bostäder på universitetsorterna. Det är ju också regeringens politik.
Det är väl så det ska vara i alliansen värld: Svårt för våra unga.
Sedan måste jag bra skriva lite om vägar och järnvägar. För även här går skam på torra land. En av de farligaste vägarna i landet är E10:an. Olyckor sker varje vecka, några med dödlig utgång.
Jag har fått uppgifter som visar att det skulle kosta mellan 1 och 1,3 miljarder att åtgärda alla problemsträckor mellan Töre och Kiruna. Är det ett för högt pris på människoliv?
I veckan fick vi också besked om att Green Cargo lägger ner sin terminal i Kalix. En förlustanläggning, enligt GC.
Varför då kan man undra? Green Cargo själv anger den olagliga inrikestrafiken på lastbil som en viktig orsak. Döm om min förvåning över infrastrukturminister Catarina Elmsäter Svärds besked i riksdagen där hon sa att vi skulle släppa all kontroll och helt avreglera lastbilstrafiken.
I ett slag skulle alla olaglig trafik bli laglig. Hur många terminaler måste Green Cargo då slå igen?
Jag var även och lyssnade på all expertis om den Botniska korridoren, järnvägen från Haparanda till Mjölby.
Det visar sig att en investering i denna järnväg med Norrbotniabanan som en viktig del skulle betala tillbaka sig på högst 20 år. Vi skulle få bra möjligheter både för gods och människor att arbetspendla.
Vad väntar man på? Sätt igång projektet igen!