Ropa inte på vargen förrän den är här

Leif Pettersson, Boden, och övriga S-riksdagsledamöter från Norrbotten skriver regelbundet på sidan 2 i NSD.

Leif Pettersson, Boden, och övriga S-riksdagsledamöter från Norrbotten skriver regelbundet på sidan 2 i NSD.

Foto: Bodens kommun

RIKSDAGSKRÖNIKA2016-08-10 04:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Den här sommaren har vägslitageskatt, eller vägskatt som utredningen valt att kalla det, diskuterats. Ibland i tonlägen som nästan påminner om Donald Trumps presidentvalskampanj. Jag tror att några klarlägganden är på sin plats.

För det första. Utredningen har för avsikt att lägga fram sitt förslag i mitten av december detta år. Före det finns inget att ta ställning till. Än mindre att uppröras över.

När sedan utredningen gjort sitt tar den politiska processen vid. Då ska regeringen avgöra om utredningen ska skickas ut på remiss eller vad som annars ska hända med den. Då är det dags att diskutera för och emot de förslag som finns på bordet.

För det andra. Under en rad av år har den utländska lastbilstrafiken i Sverige, med all rätta utmålats, som att stort problem inte minst ur konkurrenssynpunkt.

En vägskatt måste ju (för att kunna fungera) ha som underlag den sträcka fordon färdats och därmed skulle man kunna utrusta varje tyngre fordon med en GPS-puck som visar både hur långt man åkt och var man åkt. Problemet med olaga cabotage kan minskas till ett minimum.

För det tredje. Meningen är att man ska ha en lägre avgift för miljövänligare fordon än för de som både sliter mer på vägarna och släpper ut mer avgaser. Det borde rimligtvis innebära att våra längre fordon, jämfört med de utländska, har en fördel i bägge fallen.

Dessutom har vi i Sverige en förhållande vis modern fordonsflotta med många EURO 6 klassade fordon. Återigen en klar miljöfördel.

Kom ihåg att allt detta förutsätter att såväl utländska som svenska fordon ska betala skatten.

Sedan har regeringen en grannlaga uppgift att väga samman detta förslag med allt annat som händer inom branschen. Hur ska vi ha det med bränsleskatten om vi inför kvotplikt för miljövänliga bränslen? Ska man diskutera fordonsskatten i samband med vägskatten? Finns det tillräckligt med resurser så vi kan övervaka att man inte fuskar med systemet? Hur hög blir egentligen de administrativa kostnaderna – med andra ord vad blir nettot av vägskatten?

Dessa frågeställningar och många fler ska upp på bordet när väl utredningen förslag föreligger. Det får vi all anledning att diskutera under våren 2017.

Till dess vädjar jag till alla debattörer seriösa och oseriösa, håll er på mattan till dess ett förslag föreligger. Det finns som vanligt ingen anledning att ropa på vargen förrän vargen finns i närheten.