Förra måndagen hade jag en stolt dotter som började årskurs 1. Jag tror dock jag vinner över henne i både stolthet och ängslan. Tänk, den där lilla tjejen som för snart sju år sedan förändrade mitt liv för alltid, har nu blivit så stor så hon har börjat skolan.
Jag är helt övertygad om att länets tillväxt och utveckling börjar med barns uppväxt. Därför är det bra att skolan engagerar. Vi behöver vara fler som diskuterar framtiden.
Vi behöver fundera på hur vi bäst vänder en galen utveckling. Skolresultaten sjunker för sjätte året i rad, andelen elever som är behöriga till gymnasiet minskar, likvärdigheten avtar och elevernas resultat blir mer och mer kopplat till föräldras utbildningsbakgrund. Ska det verkligen vara ambitionerna för ett land som Sverige?
Svaret är nej. Utvecklingen måste brytas. Barn förtjänar något bättre. Svensk skola skulle må bra av långsiktiga breda lösningar i svensk politik. Både för att det enskilda barnet ska få nå sina drömmars mål men också för att Sverige som nation ska möta framtiden stark.
Vi behöver lyfta blicken och lära av andra.
Jag tror själv vi har något att plocka från Finland som presterar toppresultat i internationella kunskapsmätningar, där tidiga insatser a och o.
För mig är det viktigt att varje barn får det stöd och den stimulans de behöver i förskolan och de första åren i skolan för att utvecklas, nå målen i skolan och sin fulla potential. Så snart behov och svårigheter upptäcks ska stöd sättas in. Forskningsläget kan inte vara tydligare.
Det är tidiga insatser som har störst effekt. Såväl barn som riskerar att halka efter och behöver stöd för att nå målen i skolan och barn som vill springa före och behöver mer stimulans för att inte bli uttråkade och må dåligt ska få det man behöver.
Idag dröjer det många gånger för länge innan extra stöd eller stimulans från specialpedagoger sätts in. För att förbättra skolresultaten måste svårigheter och utmaningar tidigare identifieras och resurserna fokuseras mot de yngsta eleverna.
För att varje elev ska ges verkliga förutsättningar att nå sin fulla potential i skolan måste också stora klasser bli mindre.
Vi kommer att investera i mindre klasser i den kommande socialdemokratiska budgetmotionen, så att lärarna får tid att ge varje elev en stabil grund att stå på i sitt fortsatta lärande. För att elever ska få särskilt stöd och tillräcklig stimulans i skolan behöver också fler specialpedagoger och speciallärare anställas och ett nytt mål kring läsning i årskurs 1 införas.
En god läsförmåga är nyckeln till en framgångsrik skolgång.
Svaret på skolans utmaningar kan aldrig stavas skattesänkning.