Länstrafiken Norrbotten har under våren gjort ett omfattande arbete med att byta biljett- och betalsystem tillsammans med länstrafikbolagen i de fyra nordligaste regionerna samt Ultra, Skellefteåbuss och LLT. Däribland har också ett nytt resekort introducerats som ska göra det lättare att resa med buss över länsgränserna.
– Vi är ett avlångt land med stora avstånd – om vi gör det smidigare att ta bussen i stället för att köra bil vinner alla på det, säger Teresia Fors, marknads- och kommunikationschef på Länstrafiken Norrbotten.
Arbetet med att byta till det nya resekortet har varit omfattande. Detsamma gäller även nya portalen ”Mina Sidor” – där resenärer kan beställa och registrera sitt resekort samt fylla på med nya reseprodukter och hantera familjens biljetter. Men trots mycket positivt, så har det också varit utmanande menar Teresia:
– Förändringar är aldrig lätta, allt nytt kan upplevas komplicerat och ovant till en början. Vi förstår att våra resenärer kan känna att det är svårt att ta till sig ett helt nytt sätt att hantera sina resor. Vi hoppas naturligtvis att det är många som ser fördelarna.
Tillsammansrabatt i appen
I appen ”Länstrafiken Norrbotten”, som introducerades förra året, kan resenärerna köpa sin resa, se aktuella avgångstider och skicka biljetter till andra – utan ett plastresekort i handen. Därtill tillkommer en tillsammansrabatt då resenärer som reser tillsammans via appen kan spara en slant genom att köpa enkelbiljetterna gemensamt.
– Delad resa är dubbel glädje! Det är perfekt om du och kompisen vill åka in till stan – för betalar du första resan och kompisen tar hemresan sparar ni 20 procent tillsammans på biljettpriset, säger Teresia.
Planera resan bättre
Den tekniska utvecklingen med Länstrafikens bussar stannar inte där, ett realtidssystem är under uppbyggnad och introduceras inom kort. Systemet kommer att göra det möjligt för resenärerna att i appen följa bussen på sin tur och på så sätt ännu bättre kunna planera sin resa. Realtidssystemet kommer att driftsättas under 2025.
– Vi tror att det kommer bli uppskattat bland resenärerna, säger Teresia och avslutar:
– Just nu är det ett högt tryck på telefoner och mejl. Vi rekommenderar våra resenärer att skaffa ett nytt blått resekort så snart som möjligt. Skulle resor finnas kvar på gamla kortet, mejla oss det gamla och nya kortnumret, så flyttar vi över tillgängliga biljetter till det nya.