Undersökningen heter Svensk hållbarhetsranking och 25 000 personer i åldern 18-74 har svarat på frågor om vilka företag de bedömer vara mest hållbara baserat på miljö och klimat, samhälle och etik, långsiktighet och goda framtidsutsikter samt öppenhet och schyssta arbetsvillkor. 200 företag har bedömts.
Max höjer sitt index från 61 förra året till 65 och bland snabbmatsrestauranger ligger Max långt före.
Max konkurrenter Sibylla, McDonalds och Burger King hade index mellan 52 och 46.
– Det är fantastiskt att svenska folket upplever oss som mest ansvarstagande och att vi gör skillnad långsiktigt. Bland svarande mellan 18 och 35 år kommer vi fram extra starkt. Rent generellt finns en hög medvetenhet i det åldersspannet kring hållbarhetsfrågor, vilket också ställer höga förväntningar på vår trovärdighet, säger Christoffer Bergfors, vice VD och Sverigechef på MAX Burgers.
Max landar på tionde plats totalt bland de bedömda företagen. Etta ligger Ikea med ett index på 75. Om Max fortsätter med samma utveckling till nästa år finns stora möjligheter att slå sig in bland topp 5 efetrsom det skiljer lite från plats 4 till plats 10 där max parkerar.
Max har under lång tid klimatkompenserad för de koldioxidutsläpp som deras mat orsakar. Enligt Max själva har de planterat 1,4 miljoner träd i Afrika. Max har även gjort en stor satsning på vegetarisk mat de senaste åren.
– Vi är stolta att vara en förebild i branschen och ett föredöme i hållbarhetsfrågor. Klimatomställning av menyn fortsätter med ny kraft under 2018. Vårt mål är att år 2022 ska minst hälften av försäljningen komma från burgare utan rött kött. Idag är det ungefär var tredje och för två år sedan var det bara var nionde, så omställningen har gått snabbt, säger Christoffer Bergfors.