Inside skapade 90-talets soundtrack

Inside record shop satsade på de hetaste skivorna – och låg bakom soundtracket till 90-talets uteliv i Luleå. "Det var lite High fidelity", säger Urban Wallton.

Urban Wallton och John Sandström utanför lokalen där butiken Inside record shop fanns. "Skulle man ut på disco på kvällen hängde vi ofta är innan", säger Wallton.

Urban Wallton och John Sandström utanför lokalen där butiken Inside record shop fanns. "Skulle man ut på disco på kvällen hängde vi ofta är innan", säger Wallton.

Foto: Magnus Tosser

Nöje2019-04-14 18:00

John Sandström hade ansvarat för skivavdelningen på Beliva, radio- och tv-affären i Shopping, och hade ingen lust att följa med i flytten till den nya stora butiken utanför Storgatan. När en ledig lokal dök upp, en trappa ner från markplan, slog den då 22-årige ynglingen till och plötsligt var han med skivaffär. 1986 öppnade Inside record shop.

– Sedan snurrade det på utan att någonsin gå bra ekonomiskt, berättar Sandström.

Urban Wallton (då Andersson) gick från att vara flitig besökare av skivaffärer till att vara delägare i det som blev aktiebolag 1988.

– Jag hade inte bra affärssinne, jag gillade musik. Det var lite "High fidelity" – skulle man ut på disco på kvällen hängde vi ofta där innan, minns Wallton.

John Sandström fyller i:

– Det var Spotify före Spotify. Vi hade våra förfester i skivaffären där vi hade tillgång till precis all musik som vi gillade. Vi kunde spela precis vad som helst, ingen annan kunde göra det.

Förfesterna i butikslokalen i Shopping gick hand i hand med Luleås uteliv kring decennieskiftet 1990. Mycket av det som spelades inne på Inside record shop hördes nämligen senare ute på Roxy, Cleo eller Pimpinella.

Stans discjockeys blev stamkunder och Inside-ägarna hade en viktig del i att Luleåborna fick lyssna på annat än eurodisco och pop under eran.

– Vi hade topplistor och nyheter också givetvis, men var mer nischade mot dj:s och dansmusik. New jack swing var väldigt stort på slutet av 80-talet, vi köpte in mycket importtolvor – hur mycket som helst, säger Urban Wallton.

Som ni sedan fick höra på disco?

– Ja, man var ju ofta vid dj-båset också och tjatade, skrattar John Sandström och får medhåll av Wallton:

– Ja, "den där tolvan du köpte – ska du inte dra på den". Egentligen alla discjockeys handlade hos oss, där hade vi nog stor påverkan.

Skivaffärerna blev mer än bara butiker, ungdomar med mycket tid tog större plats i lokalerna än köpstarka vuxna. Inside-ägarna konstaterar att det blev "lite för mycket fritidsgård ibland".

– Vi hade folk som verkligen stod och hängde, vi fick schasa ut dem. Det var bara ett stort vimmel kring vår cola-automat. De äldre som kom in för att handla ryggade tillbaka när de såg en massa hängande ungdomar, säger Urban Wallton.

– Det skrämde nog iväg folk som kom in för att komma in och köpa Fleetwood Macs senaste.

Medan Skivställets livslängd blev 20 år tog Insides resa slut redan 1994, trots att de ansåg sig ha lite bättre, lite hetare musik än konkurrenterna.

– Jag tror att vi tyckte vi var bättre, men Erik och Karina (på Skivstället) tyckte nog inte att vi var någon konkurrent. De hade funnits länge och var ensamma herre på täppan, de var nog rätt trygga i det de höll på med, säger Wallton.

Ekonomin slirade under 90-talets finanskris och när fastighetsägaren önskade en ny hyresgäst tackade skivaffären för sig och lät en konkursförvaltare ta hand om överblivna skivor. Urban Wallton satsade på högskola och John Sandström jobbade vidare i IT-branschen. Han säger att åren i Shopping har präglat honom och är ständigt närvarande i hans liv.

– Jag har en återkommande dröm som handlar om att jag kommer dit på morgonen, låser upp, tänder lyset, slår på luftkonditioneringen och slår igång kassaapparaten. Sedan står jag där med 3 000 skivor som ingen vill köpa (skratt).

Profilerna

Namn: John Sandström

Ålder: 54 år.

Bor: Luleå.

På Inside: 1986–1994

Gör i dag: Kommunikatör på Region Norrbotten

Namn: Urban Wallton

Ålder: 54 år.

Bor: Luleå.

På Inside: 1988–1994

Gör i dag: Säljare på Norrbottens Media.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!