Det tar 20 minuter frÄn avsatt starttid innan Carola till slut nöjt sig och tillÄter högtalarna vid LKAB-scenen att vila.
Under tiden har trogna Beatrice Eli-fans tÄlmodigt vÀntat i skuggan vid Cityscenen och de bestÄr mestadels av unga tjejer. Jag tÀnker att det mÄste vara vettiga ungdomar som vÀntar pÄ henne, en bÀttre förebild Àr svÄr att hitta hÀr.
Redan frÄn start utmanar hon publiken nÀr hon inte fÄtt tillrÀckligt mÄnga hÀnder i luften till Die another day. "Det kan inte vara sÄ att det inte finns fler personer som Àr gay hÀr", sÀger hon och ytterligare ett gÀng armar strÀcker sig mot skyn.
Beatrice Eli jobbar hÄrt pÄ scenen, med sig sjÀlv och publiken. Hennes scensprÄk Àr klanderfritt och sjÀlvsÀkert. Hon sÀtter blicken i publiken, strÀcker ut tungan och sparkar med benen. Inte konstigt att hon mÄste sÀtta sig ner och köra mellansnack emellanÄt.
Hon undrar vad hon ska behöva göra för att fÄ publiken att komma nÀrmare och sedan helgarderar hon genom att göra allt. Hennes pulserande frÀcka lÄtar och medryckande melodier fÄr ett vÀrdigt framtrÀdande i och med hennes nÀrvaro.
Att Beatrice Eli Àr den hon Àr Àr viktigt. Att hon fÄr kÀrlek för det Àr Ànnu viktigare.
DÀrför tror jag banne mig att jag blev lite rörd nÀr hon drar igÄng Girls (lÄter som "kom ut") och publiken mottar den med en stor varm kram.
Det Àr svÄrt att hitta brister i hennes, möjligen för korta, show. Hon Àr en hjÀlte. En superhjÀlte.