<Anfang>N</Anfang>är du en gång hört Björn Yttlings namn och lagt det på minnet kommer du att märka hur det figurerar i nästan alla svenska popmusiksammanhang. Om du inte hört Yttling Jazz eller om du lyckats undgå Young Folks känner du garanterat till Marit Bergman, Moneybrother, Robyn, Nicolai Dunger, Soundtrack of Our Lives... Listan på artister som Björn Yttling arbetat med tar nästan inte slut. <br /><br />Första gången jag träffade Björn Yttling var i Stockholm en fredagkväll i december. Han hade just kommit hem från en turne med Peter Bjorn and John och någon timme tidigare hade han avslutat inspelningen av Shout Out Louds nya skiva. Och på måndagmorgonen skulle han vara i studion igen, då med Sahara Hotnights. Är Björn Yttling klonad?<br /><br />- Jag kanske är lite övereffektiv ibland. Jag försöker vara i studion klockan åtta på morgonen och så arbetar jag till sju på kvällen ungefär. Det viktigaste är att inte göra allt två gånger. Om jag lyssnar på en låt gör jag det en gång noggrant. <br /><br /><h3>skrev låtar som 8-åring</h3>Björn Yttling växte upp i Norsjö och Västerås. Föräldrarna och flickvännen kommer alla från Boden och där spenderar han fortfarande en hel del tid. Pappa Yttling spelade i 60-talsbandet Spotnicks och Björn Yttling började skriva och spela in musik när han var åtta år. <br /><br />- Jag läste en gammal dagbok häromdagen och såg att jag gjorde exakt samma saker då som jag gör nu. "Började skriva en låt. Tittade på hockey. Fortsatte jobba på låten..."<br /><br />Efter musikgymnasiet i Västerås, med bland andra Marit Bergman som klasskompis, läste Björn Yttling ett år på Skurups folkhögskola. 1995 flyttade han till Stockholm och började spela med Nicolai Dunger från Piteå vilket innebar turneer i hela Europa. <br /><br />Två andra norrbottningar som betytt mycket för Björn Yttling är producenterna Jari Haapalainen och Pelle Gunnerfeldt, från Luleå. <br /><br />- Jari lärde mig producera genom att vi spelade in mycket tillsammans. <br /><br />- Anledning till att jag började med det var att jag kom underfund med att jag inte bara kunde vara musiker. Man kan ju bara vara på ett ställe i taget, och som musiker innebär det kanske att spela en timme om dagen på turneer. Det kan man inte leva på, ekonomiskt. <br /><br /><h3>Samarbetade med Marit Bergman</h3>Genombrottet kom med Marit Bergmans singel Waste more time, 2002.<br /><br />- På den tiden låg indie inte på listorna, så när den gick upp på Trackslistan var det var en väldigt stor grej. Det var pre-Håkan Hellström. Efter det hände något. Kidsen blev håkanifierade.<br /><br />Björn älskar verkligen popmusik. ("Jag lägger ungefär 5 000 kronor i månaden på skivor. När jag är i Paris köper jag disko, elektro och house; i London indie. Det gäller att köpa det som just det landet är bäst på"). Och han verkar ha formulerat sina tankar kring precis varenda detalj som har med musik att göra. Han svarar på frågorna snabbt och bestämt. Som i svaret på om popmelodierna riskerar att ta slut.<br /><br />- Melodier spelar ingen roll. De är överskattade. Man kan göra vilken melodi som helst skitdålig - det kan jag bevisa. På samma sätt som en rutten melodi kan göras bra. En bra låt har enbart med uttrycket att göra. <br /><br />- Däremot är texterna otroligt viktiga. Som lyssnare vill man gå in i en värld och få ett intryck som är så starkt som möjligt, som en ny vinkling på ett gammalt kärleksproblem.<br /><br /><h3>Flickvän i Boden</h3>- Young folks, till exempel, skrev jag rätt snabbt när jag och min flickvän var i Boden. Men när det bestämdes att den skulle bli en duett arbetade vi i bandet vidare på texten i flera dagar. Vi ville få det trovärdigt, "vad skulle han/hon säga nu?".<br /><br />- Jag vet att texten är viktigare än musiken. Tänk bara på Abbas Take a chance on me (Nynnar: "Take a chance, take a chance..."] Det är ju bara en rytm. Låten vore ingenting utan texten. <br /><br /><b>Hur kommer popmusiken att utvecklas de närmaste åren?<br /><br /></b>- Det blir mer surroundljud, som i filmer. Och samtidigt blir musiken enklare, popen kommer att närma sig hip hop och dansmusik, med färre element. Det låter bättre i små högtalare, vilket är viktigt eftersom folk kommer att lyssna mindre hemma i vardagsrummet.<br /><br /><h3>AFD</h3>Björn Yttlings egen framtid kommer sannolikt att innefatta samarbete med utländska artister. Gärna Babyshambles, om han får välja. De spelade på samma tv-show i England för en tid sedan. ("Då kom Kate Moss. Det var rätt coolt")<br /><br />- Jag tror inte att det skulle vara så farligt svårt att samarbeta med dem. Pete Doherty har en bra output. Men det låter skräp just nu.<br /><br />En svensk artist Björn Yttling gärna skulle arbeta med är Lill Lindfors. <br /><br />- Hon skulle nog kunna göra en grym skiva. Jag gillar hennes tidiga skivor och hon sjunger fortfarande bra. <br /><br /><b>Hur ser musik ut, i bilder?<br /><br /></b>- Det är ett poröst material. Nej, förresten, det är geometri. Man vill ha bredd, djup och höjd. Basen är långt ner, diskanten högre upp. [Gestikulerar stort.] Det är som att man inte kan ha en bil som liksom... är för stor under. Det måste finnas balans. Helt naturligt. <br /><br /><B>Fakta/Björn Yttling</B><Faktatext>Ålder: 32 Familj: Pappa Arne Yttling, Mamma Ulla Stenlund, Farmor Berta Yttling, Mormor & Morfar Birgitta & Hans Persson, Flickvän Sara NilssonBor: Södermalm, StockholmStudio: Högalid Studio (egen studio), arbetar i Atlantis Studio och Decibel StudiosFörebilder (musiker): Charles Mingus, Johnny Burnette, Calle OlssonFörebilder (producenter): Brian Eno, Jocke ÅhlundDen perfekta skivproduktionen: Velvet Underground & NicoBästa egna skivproduktionen: Yttling JazzRoligaste artisten att arbeta med som producent: John Eriksson (från Piteå, medlem i Peter, Bjorn and John.Relation till Norrbotten: Hela släkten från Boden. Var på Kusön och vid Pumptorget i Boden varje sommar.</Faktatext>