Nu hårddrar jag kanske men det var uppfattningen jag fick när jag i fredags samtalade med verkets Peder Henriksson, angående testprojektet med räfflor mitt i körfälten längs E 10 mellan Avvakko och Skaulo.
Han talade varmt om projektets syfte med ökad trafiksäkerhet och om alla fördelar det innebär för fyrhjuliga fordon - inte minst den tunga trafiken - och bullernivån som med detta dras ned. Inte med ett enda ord nämnde han oss motorcyklister.
Inte förrän jag tog upp vår grupp, som ju är lika berättigade trafikanter på vägarna. Då sa han:
- Det är ju den största svårigheten med just en sådan här åtgärd. Var de ska placera sig på vägen.
Nä, just det, var ska vi placera oss på en redan smal väg, i ett körfält med manuellt uppräfflad mitt och hjulspår efter tung trafik på båda sidor om denna?

Det är minst sagt ett problem. Inte för Vägverket kanske men för oss som kör hoj. Och kör hoj gör många längs den vägen, både lokalbefolkning och turister. Vi har ju nämligen inte så många vägalternativ att växla mellan i nämnda område.
I nästa andetag sa Henriksson:
- Man märker inte nyttan med räfflorna förrän man hamnar i en situation där man håller på att somna.
Min upplevelse av att köra längs denna uppräfflade sträcka var då att risken för att jag skulle köra av vägen, alternativt gira över på mötande körbana, var betydligt större än att jag skulle somna. Bara åsynen av körfältets i mina ögon saboterade mitt fick mig att skärpa alla sinnen till max och glömma allt som ens kommer i närheten av trötthet.
Maria Nordqvist, Sveriges motorcyklister, säger att hon i höstas blev kontaktad av Vägverket gällande projektet.
Hon förmedlade då ett antal kontaktuppgifter till mc-förare i norr, för att dessa skulle kunna provköra den nio kilometer långa sträckan och delge Vägverket sina åsikter.
Enligt Peder Henriksson ska ett ännu okänt antal av dessa ingå i den grupp av olika fordonsförare, som ska djupintervjuas om räfflornas funktion och körbarheten längs sträckan.
Vi får hoppas att allas åsikter väger lika tungt, även motorcyklisternas.
För oroväckande är i allra högsta grad det Maria Nordqvist sa om Vägverkets styrdokument för vägar och gators utformning:
- Där finns motorcyklister inte ens med. Åtgärder görs helt enkelt inte ur vårt perspektiv.

I Finland är vägläget annorlunda har jag hört. Många av mina mc-vänner och bekanta har höjt kvaliteten på de finska vägarna till skyarna. Därför ser jag mycket fram emot stundande hojkörning i grannlandet i öst. För
om mina planer går i lås kör nämligen jag och pärlan över gränsen på torsdag morgon nästa vecka och jag räknar dagarna tills dess. Inte bara för vägläget ska sägas, nej säsongens förmodligen största mc-händelse i alla fall min kalender, tar nämligen plats i de tusen sjöarnas land.
Superrallyt lockar flera tusentals Harley Davidsonåkare från hela världen och jag gissar att det kommer att mullra av sällan hört slag, där i Seinäjoki där träffen tar sin plats.
Reportage från arrangemanget utlovas!