Har du råd med julen i år?
Branschorganisationen Svensk handel är i alla fall mycket optimistiska. Enligt deras undersökning, där över 1 100 handlare har svarat på frågor om sina förväntningar, väntas årets julhandel omsätta 61,3 miljarder kronor - nytt rekord och närmare två miljarder kronor mer än i fjol.
Nära och kära
- Förra året svepte lågkonjunkturen in och julhandeln ökade inte i samma takt som tidigare. I år är tongångarna mer positiva. Stigande räntor och arbetslöshet kommer dock att påverka, men
troligen inte på kort sikt, säger
Svensk handels verkställande
direktör Dag Klackenberg.
Nu - i och med löning och skyltsöndag - inleds den viktigaste perioden för detaljhandeln och julkommersen har redan inletts på bred front runtom i Luleå.
Men alla är inte redo att öppna plånböckerna.
"Negativa konsekvenser"
I dag firar Luleåbon Erik Thor, 18 år och språkrör för Grön ungdom i Norrbotten, En köpfri dag. Manifestationen infaller årligen, sista lördagen i november.
- Varje år slår julhandeln rekord, trots finanskris eller vad som
än händer. Men shopping ger
bara kortsiktig lycka. Det finns bättre saker att tänka på vid jul, som att ägna mer tid till sina nära och kära.
Sedan organisationen Adbusters tog initiativet till En köpfri dag 1992 har miljontals människor världen över protesterat mot shoppingsamhället.
- Konsumtion har så negativa konsekvenser på miljön och för människor i andra länder som jobbar med dåliga villkor i fabrikerna.
Tror du att folk bryr sig?
- Ja. Enkätundersökningar visar att ungefär hälften väljer att inte köpa saker i dag.
Tillväxten och jobben, då?
Många politiker och ekonomer
menar att konsumtionen är
avgörande för tillväxten och jobben.
Erik Thor håller inte alls med.
- Vi borde satsa på tjänster i stället, som att övergå till mer närproducerat och rättvisemärkt. Det skapar också jobb.
Problemet, enligt Erik Thor, är att en stor del av konsumtionen bygger på konstlade behov.
- Vi har gått från ett "slit och släng"-samhälle till ett "köp och släng"-samhälle. Det mesta vi köper tar bara en massa plats, vi vet inte vad vi ska göra av det. Och det är reklamen som fyller oss med behoven om vad vi måste köpa för att må bra.
Säljer sig själva
Konsumtionshetsen kan få för-ödande konekvenser för påverkbara ungdomar.
- Det finns tonåriga tjejer som är så fast, att de säljer sig själva bara för att få pengar till moderiktiga kläder. Helt fel väg.
Vad ska du själv ge bort i julklapp?
- Så mycket som möjligt av mig själv. Jag har fått många fina saker som inte är köpta, säger Erik Thor, Grön ungdom i Norrbotten.