Reklamfilmerna i TV 4 spelar stor roll, framför allt för att de når många, anser Moderaternas kommunikationschef Pär Henriksson.
– Det är viktigt att finnas där precis som på stortavlor utomhus. Det klär miljön och har stor räckvidd, säger han.
Socialdemokraterna satsar också på filmer på temat ungdomsarbetslöshet.
– Vi vet att rörlig bild är ett starkt medium, särskilt när det gäller att förmedla ett emotionellt innehåll, säger Karin Pettersson, Socialdemokraternas kommunikationschef.
Osäker effekt
Men effekten är ytterst osäker, menar forskare. All tidigare forskning om politisk tv-reklam kommer från USA och går inte att jämföra med svenska förhållanden.
– När det gäller effekten av tv-reklam vet vi i princip ingenting, annat än att det är en nyhet i årets valrörelse, säger Henrik Oscarsson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Valforskarna i Göteborg ska nu för första gången undersöka väljarnas attityd till politisk tv-reklam och dess eventuella effekter. Med start nästa vecka genomförs en webbenkät där deltagarna får se partiernas filmer och svara på frågor.
– Det vi är mest nyfikna på är hur reklamen tas emot av väljarna, hur de reagerar på fenomenet i sig självt, säger Henrik Oscarsson.
Politik lockar inte
En annan omskriven kanal i årets valrörelse är sociala medier som Facebook, Twitter och Youtube. Men mycket tyder på att de väljare som tar del av partiernas statusrader och twittrande är ganska få.
Politik är nämligen inte särskilt populärt på de sociala forumen.
– Den mediesfären har hittills handlat väldigt mycket om personliga uttryck. De sajter som är populära är sådana där man pratar om sig själv och lägger upp bilder på sig själv. Det är inte primärt politik som lockar ut folk i de sociala medierna, säger Annika Bergström, medieforskare vid Göteborgs universitet.
”Ger spinn i medierna”
Betydelsen av de nya kanalerna kan i stället vara att de ger eko i de gamla. Det partierna gör på Twitter kan nämligen mer traditionella medier skriva om. Detsamma gäller reklamfilmerna och de böcker som ledande politiker har publicerat inför valet.
– Färre väljare tar del av det själva, men det ger spinn i medierna. Det finns en rundgång i det här som partierna vill få till, säger Nicklas Håkansson, forskare i politisk kommunikation vid Högskolan i Halmstad.