Genomgående visar de svenska 15-åringarna sämre resultat: I läsförståelse ligger de på en genomsnittlig nivå, från att tidigare ha legat över snittet. I naturvetenskap presterar de svenska eleverna för första gången under OECD-snittet. Och i matematik ligger eleverna på en genomsnittlig nivå, efter att i den förrförra Pisaundersökningen 2003 legat över det internationella snittet.

Nära en femtedel av de svenska eleverna når inte upp till basnivån i läsförståelse. Andelen har ökat från 13 till 18 procent sedan 2000. Graverande är att nästan en fjärdedel av pojkarna inte når upp till den grundläggande nivån i läsförståelse. Både killar och tjejer visar sämre resultat över tid, men killarna har tappat mer, enligt Skolverkets sammanfattning.

Dessutom har den svenska skolan blivit mindre likvärdig, enligt Skolverkets presentation av OECD-undersökningen.

Den senaste Pisaundersökningen fokuserar på läsförståelse, och de två länder som visar bäst resultat är Sydkorea och Finland.

Även Hongkong, Singapore, Kanada, Nya Zeeland och Japan fick mycket bra resultat. Shanghai, Kina, deltog för första gången och visade bättre resultat än något land. Shanghai visade toppresultat även i matematik och naturvetenskap.

Närmare en halv miljon elever från 65 länder/regioner har testats i läsförståelse, matematik och naturvetenskap. I den föregående Pisa-undersökningen 2006 sjönk Sverige på respektive rankningslista i samtliga tre ämnen.

Resultaten är ingen överraskning, anser utbildningsminister Jan Björklund.

Han hänvisar till de många reformer som införs under nästa år, till exempel ett nytt betygssystem, tidigare nationella prov och en ny lärarutbildning. De kommer att förbättra de svenska elevernas resultat, men det kommer att ta tid, enligt Björklund.