Den femspaltiga annonsen i Sveriges största morgontidning går ut på att sälja billigt byggmateriel.

För att väcka uppmärksamhet har annonsen bilder på den kände samen Per Kuhmunen från Jokkmokk.

Rubriken lyder: "Same same men billigt".

Artikelbild

| Ragnhild Svonni på Svenska samernas riksförbund har tröttnat på att det är alldeles för enkelt att använda samer i marknadsföring.

Hela annonsen har fått Vinter, Norrbottens största reklambyrå, att gå i taket.

- Vi reducerar en unik kultur till någon slags Åsa Nisse-estetik som vi klämmer till med som en lösnäsa, säger Ronny Olovsson och fortsätter:

- Byggmax annons är på så låg nivå att den ligger lägre än deras priser på lösvirke. Att vi i Sverige återkommande, på olika sätt, misshandlar vår tillgång - Europas enda urbefolkning - är ett tröttsamt faktum.

Något som samerna själva har tröttnat på.

Artikelbild

Ragnhild Svonni är administrativ chef på SSR, Svenska samernas riksförbund.

"För enkelt"
Hon säger att det länge varit för enkelt att använda samer i marknadsföring.

- Jag skulle vilja ställa en motfråga. Skulle det vara okej om man använde svarta amerikaner för att sälja ost, eller använda judar för att sälja något som inte har ett dugg med judar att göra?

Hon menar att det skulle vara kontroversiellt. Men just samer anses oförargligt.

- Tyvärr är det väldigt många som vill använda samer för att sälja saker som inte har med oss att göra.

Ragnhild Svonni säger att hon förstår att syftet med annonsen är att vara lite rolig.

- Och humor är humor. Men det är alldeles för enkelt att ta till samiska symboler. Dräkten symboliserar vilka vi är. Rent juridiskt har man inte rätt att använda den här typen av marknadsföring utan att betala ersättning. Därför bör vi överväga att JO-anmäla annonsen.

"Blir som en symbol"
Samen i annonsen (som duplicerats) är Per Kuhmunen från Jokkmokk. Ragnhild Svonni är övertygad om att han aldrig har tillfrågats om han vill medverka i en annons för att sälja byggmaterial.

- Man tror inte att det är personer bakom. Samerna blir som en symbol.

Jacob Notlöv är marknadschef på Byggmax och berättar att annonsen är framtagen internt. Han säger att tanken inte var att parodiera samer.

- Tanken var att skapa uppmärksamhet med en ordvits. Reklam är alltid föremål för tyckande. Vi tycker en sak och vi ville inte driva med samer utan skapa en ordvits, säger han till dagensmedia.