Enligt Patrik Ruumensaari, driftingenjör på Luleå kommuns tekniska kontor, har flera faktorer i samverkan gjort att skärgårdsisarna är sämre än normalt för årstiden.

- Vi har knappt haft någon kyla och det kom mycket snö på isen, snö som isolerar och förhindrar isbildning. Dessutom har det blåst mycket sydliga vindar och då blåser det in saltvatten söderifrån. Ökad salthalt ger sämre iskvalitet, det blir stöpis i stället för kärnis, säger han.

Inge biltrafik på länge
Att öppna isvägarna för biltrafik är inte aktuellt på länge.

Artikelbild

| Det lär dröja innan några isvägar kan öppnas för biltrafik i Luleå skärgård. Isarna håller knappt för snöskoterkörning. "Det är verkligen farligt att ge sig ut på isarna och om man inte är välbekant med förhållandena", säger Patrik Ruumensaari, driftingenjör på Luleå kommuns tekniska kontor.<_Bildtext Fotobyline>FOTO: Pär Bäckström</_Bildtext Fotobyline>

- Då måste vi få mer kyla, åtminstone 10-15 minus-
grader, och ingen eller lite snö. Det går ju att förstärka isen med spolning men det måste vara kallt för att vattnet vi spolar upp ska frysa till och bygga på isen, säger Patrik Ruumensaari.

Kan vara farligt
Isarna är inte ens säkra för skotertrafik. Från Hindersön är en led utsatt med ruskor mot Hindersöstallarna.

- Men leden har inte kunnat dras enda fram till land på grund av de dåliga isarna. Det är verkligen farligt att ge sig ut på isarna och om man inte är välbekant med förhållandena ska man undvika skoterkörning i skärgården för närvarande, säger Patrik Ruumensaari.

Den sträcka där det ser bäst ut är från Hamnholmen till Sandön.

- Vi har gjort provborrningar där och ruskor är uppsatta. Men för den vidare sträckningen, från Sandön till Junkön, ser det mörkt ut. Där är isarna mycket dåliga, säger Patrik Ruumensaari.

VÄDRET: Så blir vädret till helgen