F 21: "Det luktade surströmming"

Flygteknikerna kÀnde doften av surströmming - och utrymde hangaren pÄ Vidselbasen.
Men det Àr Ànnu okÀnt om det verkligen skedde ett utslÀppt av cancerframkallande Àmnet hydrazin.
- Indikatorn har inte gett utslag, sÀger övningsledare Carl-Johan Edström.

LULEÃ 2012-08-29
Amerikanska F 16 Falcon frÄn 480 FS Spangdahlem vid den multinationella flygövningen Nordic Air Meet pÄ tisdagen. Med flygstridskrafter frÄn Sverige, Finland, Danmark, Schweiz, Storbritannien och USA. Foto Susanne Lindholm SCANPIX kod 11269

LULEà 2012-08-29 Amerikanska F 16 Falcon frÄn 480 FS Spangdahlem vid den multinationella flygövningen Nordic Air Meet pÄ tisdagen. Med flygstridskrafter frÄn Sverige, Finland, Danmark, Schweiz, Storbritannien och USA. Foto Susanne Lindholm SCANPIX kod 11269

Foto: Susanne Lindholm

Älvsbyn2012-09-05 12:12

Vid niotiden pÄ onsdag kom larmet om ett utslÀpp av hydrazin - ett cancerframkallande raketbrÀnsle - frÄn ett danskt stridsplan av typen F16 i ett hangar pÄ Vidselbasen, dÀr stora flygövningen Nordic Air Meet Àger rum.

Enligt övningsledaren Carl-Johan Edström pÄgick underhÄll av planet nÀr de tre danska teknikerna kÀnde en mystisk lukt i hangaren.

- Hydrazin luktar ungefĂ€r som surströmming, en av teknikerna kĂ€nde en förnimmelse av det. Eftersom man vet att det Ă€r ett vĂ€ldigt giftigt Ă€mne, sĂ„ utrymdes platsen direkt, sĂ€ger Carl-Johan Edström, som ocksĂ„ Ă€r flygchef pĂ„ F 21.

"Ej bekrÀftat utslÀpp"

Teknikerna hade med sig indikatorutrustning som direkt skulle visa om lÀckage hade intrÀffat.

- De kollade med indikatorn men den gav inget utslag. Men rutinen Àr ÀndÄ att man utrymmer och för personalen till sjukhus för provtagning.

Carl-Johan Edström vill inte kalla incidenten för en arbetsplatsolycka.

- Vi har ett befarat, ej bekrĂ€ftat mindre utslĂ€pp.

De tre teknikerna rapporteras mÄ bra efter omstÀndigheterna.

- Inga personskador, inga symtom överhuvudtaget.

Nödstartsmotorn

Hydrazin anvÀnds ej som ordinarie drivmedel utan enbart i flygplanets nödstartmotor. Carl-Johan Edström kan inte uppge om sjÀlva tanken har undersökts eller hur mycket den rymmer totalt.

- Jag vet inte det. Men skulle det vara ett lÀckage, sÄ rör det sig om ett mindre sÄdant.

Under onsdagen ska incidenten utredas vidare av sÄvÀl polis som försvarsmakten. Ansvaret för saneringsarbetet har det danska försvaret i samverkan med F 21:s rÀddningstjÀnst.

- Hydrazin Àr ett lÀttflyktigt Àmne, vÀtska som förvandlas till gas sÄ fort det hamnar i luften. Efter en minut Àr det borta. Vi mÄste ÀndÄ sÀkerstÀlla hangaren med ytterligare mÀtutrustning, likasÄ sjÀlva flygplanet, sÀger Carl-Johan Edström.

Flygövningen pÄverkas ej

F 21-chefen Carl-Johan Edström framhÄller att militÀrövningar av typen Nordic air meet alltid Àr "högriskverksamhet".

- BÄde i luften och kring backen Àr det mycket farligt. SÄnt hÀr gÄr aldrig helt att undvika. DÀrför Àr det viktigt att vi har genomtÀnkta rutiner.

Flygövningen Nordic air meet pÄverkas inte av hÀndelsen.

- Nej, den pĂ„gĂ„r fullt ut. Vi fortsĂ€tter enligt rutinerna. I morgon Ă€r sista övningsdagen.

Efter den svÄra Herkules-kraschen i Kebnekajse tidigare i Är har norrbottningarnas attityd till militÀra flygövningar försÀmrats.

Men övningsledare Carl-Johan Edström tror inte att dagens incident fÄr negativ effekt.

- Jag förstÄr vad du Àr ute efter men vi Àr professionella och har vÀl inarbetade rutiner. Detta Àr ett praktexempel pÄ att rutinerna fungerar.

Fakta/Nordic air meet

Nordic Air Meet, Noam, genomförs för fjÀrde gÄngen och pÄgÄr mellan den 27:e augusti och 7:e september.

I Är deltar 65 stridsflyg frÄn sex olika lÀnder, tankerflygplan och ledningsflygplan vilket gör den till Europas nÀst största i Är.

Övningen genomförs frĂ„n fyra olika baser; F 21 i LuleĂ„, Vidsel utanför Älvsbyn samt Rovaniemi och Halli i Finland. TvĂ„ flygpass om dagen, ett pĂ„ förmiddagen och ett pĂ„ eftermiddagen Ă€r planerat att genomföras i det unika övningsomrĂ„de som flottiljen förfogar över, frĂ„n Lycksele i söder till Kiruna i norr.

Deltagande lÀnder och stridsflygplan: Sverige, Finland, Schweiz, England och Danmark.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om