Ett 50-tal personer kom till allaktivitetshuset "Träffen" i Anttis för att lyssna på och tycka till om den planerade genvägen för transporten av järnslig från Kaunisvaara till Pitkäjärvi vid Svappavaara.
Kortare vägsträcka
Genvägen innebär en förkortning av transporterna med mellan 25 och 30 kilometer, enkel väg, beroende på vilket alternativ som väljs.
Från Trafikverket och konsultföretaget Vectura informerade personal om olika alternativ, vilka svårigheter som finns, mark-ägarnas rättigheter och naturhänsyn, inte minst när det gäller Natura 2000.
- I första hand tar vi hänsyn till miljövärden och då Natura 2000. Bland annat ingår Kalix och Torne älvar med sina vattensystem
i Natura 2000 och vi måste ta hänsyn till om de påverkas och i så fall hur. Även rennäringen måste beaktas, säger Katarina Jonsson från Vectura.
När det gäller markens beskaffenhet, består den till stora delar av stora myrområden.
Många nya broar
Ett stort antal nya broar måste också byggas.
- Vi räknar med två till tre stora broar och sju till åtta mindre, säger Bodil Öhman från Vectura.
De som kom till mötet hade sina funderingar.
En av dem var mark-
ägaren Ingemar Karvonen, Anttis, som har en stuga vid sjön Pellijoki.
- Jag har jaktgäster där och ifall de drar vägen närmare byn så är det kört med att bedriva jaktturism, säger Karvonen.
Alla markägare kommer att kontaktas brevledes. Och de kommer att ha möjlighet att påverka även om naturvärdena styr mycket.
- Vi är inne i ett tidigt skede och då är det lättare att påverka, säger Gun-Marie Mårtensson.
Ingen motsatte sig
Det var heller ingen som var på mötet som direkt motsatte sig vägbygget. "Det beror på var den dras" var det någon som sa.
Det här var den sjunde förstudien. Och det kommer flera.
Byggstarten blir troligen 2015 och byggtiden beräknas till cirka två år.
Det innebär att den befintliga vägen måste klara av två år med full trafik. Därför kommer den också rustas upp.